Terug naar modelvliegen  F5J in Olst 2025  

 

Precies 25 jaar geleden vloog ik voor het laatst een elektroduur wedstrijd, zoals F5J destijds heette. Ik werd toen ook kampioen (in het jaar 2000) en vond dat een mooi moment om me volledig te gaan richten op F3J en daarna op F3B. Sindsdien alleen nog aan wedstrijden deelgenomen waarbij starten met een lijn in plaats van een propellor hoort. F3B, F3J en F3L.

 

29 juni 2025

Vandaag werd een F5J NK ronde gevlogen in Olst bij de Deventer Luchtvaart Club. In bezit van een Prestige 2PK in combinatie met een thuiswedstrijd leidde tot inschrijving voor de wedstrijd van vandaag.

 

De hele week heb ik de weersvoorspelling in de gaten gehouden. Er werd 3 - 4 Bft voorspeld en dat is wat aan de hoge kant voor mijn Prestige met een gewicht van ca. 1250 gram. Ik had een alternatief met de Fosa Lift, maar met 2,4 kg is dit model dan weer een beetje te zwaar.

 

Op de dag zelf bleek 's ochtends 1 Bft te blazen. Daar was ik blij mee al wist ik dat de wind nog wel zou toenemen. De windrichting was maximaal ongunstig over een bomenrij en hoge stal. We zouden 7 ronden gaan vliegen met 10 deelnemers. Relatief weinig deelnemers i.v.m. vakanties van velen. Er waren 2 groepen gemaakt zodat we met 5 deelnemers tegelijk vlogen. Een prima indeling waarbij iedereen elkaar coachete. Hield wel in dat je ofwel aan het vliegen was, ofwel aan het coachen. Best intensief op deze toch al warme dag.

 

Totaal onervaren ben ik de eerste vlucht ongeveer net zo hoog gestart als de anderen. Met 79 F5J starthoogtemeters best hoog, maar dat was ook wel nodig. Later bleek dit mijn laagste start van de 7 te zijn. Vanwege de windrichting en de windtoename was het niet mogelijk om laag in de turbulentie thermiek op te pikken. Hoe harder het begon te waaien hoe hoger ik ben gaan starten. Met de wind en thermiek mee verplaatsen kon wel, maar niet te ver, want anders was terugkomen niet meer mogelijk.

 

Sommige deelnemers probeerden nog wel laag te starten. Dat pakte soms goed uit, maar meestal niet. Om die reden heb ik 2x een 1000 punter kunnen behalen.

 

Omdat we allemaal continu bezig waren heb ik maar weinig foto's kunnen maken. Helaas ook niet van iedereen.

Edit: Gelukkig heeft Brian ook een paar foto's gemaakt. Ik mocht ze hier bijvoegen. Dank daarvoor!

 

Hieronder een score om normaal gesproken mee onderaan te eindigen. Vandaag best een moeilijke dag waarbij iedereen hoogte- en dieptepunten heeft gekend. Veel nullen zijn genoteerd. De deelnemers met de minste dieptepunten zijn hoog geëindigd. Overigens uitstekend voor elkaar met dit invullijstje en Gliderscore. Geweldige organisatie en app.

 

 

 

Hieronder de 7 vluchten gelogd.

 

 

 

 

Brian landt zijn model. Eric coached.

 

 

 

Gertjan net geland. Vincent heeft gecoached.

 

 

 

Karel nog aan het vliegen. Bernd geeft de resterende tijd door.

 

 

 

Luuk vliegt. Peter geeft de tijd door.

 

 

 

Luuk op het juiste moment op de juiste plaats met zijn Plus X voorzien van "Mercedesstaart".

 

 

 

Korte flaps heeft dit model.

 

 

 

Karel heeft zijn Prestige 2PK Pro geland. Bernd noteert de starthoogte, tijd en landingspunten.

 

 

 

 

 

 

Peter en Vincent

 

 

 

Eric en ik

 

 

 

Luuk

 

 

 

Schaduw was noodzakelijk vandaag.

 

 

 

Podium vandaag.

 

 

 

De einduitslag van vandaag. Soms is een schrapronde in je voordeel en soms in je nadeel.

Hoe dan ook een onverwacht leuke wedstrijduitslag.

 

Met dank aan wedstrijdleider Bart Klokgieters.

 

 

 

 

Terug naar modelvliegen