De Fosa Lift heb ik in 2013 aangeschaft als F3B model. Sinds 2 jaar heb ik er ook een romp met propellor voor. Maar goed ook, want een F3B startlijn van 200 meter kan ik op het vliegveld van de Deventer Luchtvaart Club niet kwijt.
De Fosa Lift begon in 2025 wat kwaaltjes te vertonen. De meeste kwaaltjes eenvoudig oplosbaar, maar 4 nieuwe servo's in de vleugel was minder eenvoudig. Kun je hier meer over lezen.
Omdat ik anno 2025 al 12 jaar baal van de matige thermiekcirkelprestaties (3x ww) van dit model heb ik een vleugelverbinder gemaakt met 10 graden in plaats van 6 graden V-stelling. Kun je hier meer over lezen.
Ik werd hierbij gemotiveerd door het ontwerp van de Aer-O-Tec Crossfire 3 die ook beschikt over 10 graden V-stelling.
De oude Fosa Lift werd zo een leuk testmodel.
Motivatie voor het testen kreeg ik ook door een naderende F5J wedstrijd waar ik aan mee wilde doen.
Woensdagmiddag 11-06-2025 Vandaag was het zover. Een mooie middag om alle wijzigingen eens uit te proberen.
Normaal gesproken wordt de motor in deze Fosa Lift aangedreven door een 4S 1300 mAh LiPo pakket, maar voor F5J of de duurtaak van F3G kan ik ook een 3S 800 mAh pakket nemen. Dat is iets lichter. Niet veel.
De volgende verschillen krijg je dan:
Een perfecte dag en dat blijkt ook wel uit de log.
8 vluchten gemaakt en allen 10 minuten volgevlogen met een gemiddelde starthoogte van 95 meter. Deze starthoogte is wat royaal, maar in de grafiek kun je zien dat de Fosa Lift nou ook niet bepaald direct na de start weg kan klimmen. Maar de volgende keer kan de starthoogte lager.
Het belangrijkste: Het vliegen met de nieuwe configuratie. Ik had dezelfde reactie als toen ik 10 jaar geleden de F3J Stork 1 romp vervangen had door een F3J Maxa romp, namelijk: Dit had ik al veel eerder moeten hebben.
Geeft maar weer aan dat zoeken naar verbetering nog best kansrijk is. En dat je dat ook niet moet uitstellen. Met de nieuwe flap- en aileronaansturing zijn de uitslagen groter dan voorheen. De flaps kunnen nu haaks omlaag. Wat me opviel is dat haaks omlaag bij een echt F5J model wel een andere uitwerking heeft dan bij een F3G model. Met F3G hoogte afbouwen van grotere hoogte is uitstekend te doen met flaps haaks omlaag. Maar eenmaal in de laatste 20 - 15 seconden voor de landing is haaks omlaag geen voordeel. Je ziet dat er dan te weinig lift overblijft om netjes in een normale aanvlieghoek op het doel af te vliegen. Met flaps haaks omlaag is de glijhoek / daalhoek met F3G steiler dan bij F5J. De snelheid is dan ook hoger. Ik denk dat 45 - 60 graden voor de final beter werkt dan haaks. Ga ik proberen.
De 10 graden vleugelverbinder is me uitstekend bevallen. Normaal horen in dit model 2 vleugelverbinders naast elkaar toegepast te worden. Voor F5J en F3G duurtaak pas ik één vleugelverbinder toe. Dat scheelt een tweede verbinder van 65 gram. Of dit tijdens een F3G wedstrijd mag vraag ik me af. Ik denk het niet, omdat je de constructie van het model niet mag wijzigen tijdens een ronde met 3 taken. Uitsluitend het gewicht / vleugelbelasting mag je wijzigen. De 10 graden verbinders in een ronde vervangen door 6 graden verbinders lijkt me helemaal uit den boze.
Met een 10 graden vleugelverbinder heb ik nog geen afstand en speed gevlogen. Ik ben wel nieuwsgierig hoe dat uitpakt. Deze taken vliegen zal ik dan wel doen met een dubbele vleugelverbinder.
Wat me ook goed bevalt is de omgekeerde expo op rudder. Bij bewegen van de knuppel is de uitslag van de V-staartroertjes al meteen flink. Met normale expo gebeurt er in het begin van de knuppelweg juist weinig om zo precies te kunnen sturen. De enige keer dat ik dat toegepast heb was bij F3B model Caracho 3000 en dan alleen tijdens de speedvlucht. Dit model was erg nerveus op hoogteroer. Verder heb altijd proportioneel ingesteld. Waarmee ik niet wil zeggen dat dat ook altijd het beste is geweest. Gewoon geen behoefte aan expo gehad.
In geval van de Fosa Lift is omgekeerde expo wel prettig, omdat het model pas wat begint te doen als de roertjes in de hoek staan. Omdat ik geen zin heb om de knuppel voortdurend ook helemaal in de hoek te duwen brengt omgekeerde expo gemak. Ik zag dat de V-staartroertjes van de Crossfire F3G een grotere koorde hebben dan gebruikelijk bij F3B modellen. Ook weer zo'n detail waaruit blijkt dat de ontwerper het wel snapt. Hoogstwaarschijnlijk reageert dat wel wat vlotter.
Zondag 15-06-2025 Vandaag pech. Bij de "pre flight check" voelde ik speling op één van de flaps. Met iets meer kracht geprobeerd de flap te bewegen waardoor ik vaststelde dat het roerhoorntje (heet dat zo bij IDS?) losgekomen was in de flap. Slechte lijmverbinding dus. Op het veld niets aan te doen. De Radical Pro F3G had ik ook bij me. De dag was niet verloren. Wel interessant dat ik direct merkte dat de vleugelverbinder van de Radical geen 10 graden heeft. De originele verbinders hebben een hoek van 5,4 graden.
De slechte lijmverbinding is wel te verklaren. Eigenlijk moet je deze IDS en ook LDS roerhoorntjes twee keer lijmen. De eerste keer is fixatie op de juiste plek. De tweede keer kun je goed aan de zijkanten ingedikte epoxy aanbrengen. Ik weet nu dat dit het beste gaat met een injectiespuit met dikke naald. Die heb ik (nog) niet waardoor geklieder kan ontstaan en waardoor je ook teveel gebruikt.
Erg lastig te zien in de foto hieronder is de extra epoxy rondom de hevel. Het geklieder is duidelijker.
Woensdagmiddag 18-06-2025 Vandaag de tweede dag met de Fosa Lift F5J. Veel wind, maar dat was juist goed. Ik ga dit model tijdens de F5J wedstrijd op 29 juni aanstaande alleen inzetten met veel wind.
Een week eerder had ik een gemiddelde starthoogte van 95 meter. Dat wilde ik verminderen. Maar juist vandaag bleek hoger starten de enige manier om 10 minuten vol te vliegen. We zagen relatief veel mandragende zwevers hoog over vliegen. Thermisch was het dus wel, maar waarschijnlijk op een grotere hoogte.
Van de 8 starts slechts twee keer de 10 minuten gehaald. Daar had ik 202 en 138 meter F5J starthoogte voor nodig.
Vandaag ook de hoogteroer-bijsturing tijdens butterfly beter afgesteld. Moet er nog even aan wennen dat de mogelijkheden met de Jeti DS-24 oneindig zijn. Ik heb nu een mooie curve geprogrammeerd.
Om een beeld te geven van "het nieuwe cirkelen" hier een filmpje.
|