Na Oostenrijk 2022 en Denemarken 2023 wilden we dit jaar de vakantie doorbrengen in Frankrijk. De bestemming was ook al snel gevonden, namelijk bij Bordeaux aan de kust, want daar zijn we al vaker erg tevreden verbleven.
Wat modelzweefvliegen betreft ligt Dune du Pilat, het hoogste duin van Europa, op 90 km afstand van ons geboekte vakantiehuisje. De Radical Pro, inmiddels omgedoopt tot "De vakantiezwever", moest dus ook mee. Dat gaat probleemloos in de auto door de handgrepen boven de deuren zijdelings te verbinden met sjorband en daar dan de vleugelhelften en romp(en) op te leggen. Je merkt niet eens dat het model daar ligt.
Halverwege de terugreis zouden we 2 nachtjes in de buurt van de plaats Sens blijven, want ik had gezien dat daar enkele hellingen zijn. Zelfs voor alle windrichtingen.
Omdat in het plaatsje waar we 10 dagen een huisje hadden ook een modelvliegclub bestaat heb ik naast de zweefromp ook de elektro-zweefromp meegenomen.
Meer eerst... Modelvliegen in Frankrijk is anders dan in andere landen van Europa. D.w.z. dat de Franse autoriteiten andere / strengere eisen stellen aan modelvliegers. Omdat ik me over het algemeen vrij braaf aan de regels hou en dat ook wel zie als een uitdaging ben ik me er in gaan verdiepen. Van Dirk, woont het halve jaar in Frankrijk, ontving ik de tip om op www.finesseplus.org te kijken. Voor hellingen en voor de regels.
Nou ze pakken in Frankrijk wel uit. Tot en met transponders aan toe. Na 2 avondjes verdiepen begon het me te duizelen en heb ik besloten ongeveer aan de regels te gaan voldoen. Voor 15 Euro ben ik membre geworden van Finesseplus. Dat is volgens mij het allerbelangrijkste dat je aan een gendarme kunt laten zien. Uiteindelijk heb ik een map meegenomen met:
- Bewijs lidmaatschap Finesseplus 2024; - Bewijs van registratie bij de RDW inclusief exploitantennummer; - A1-A3 certificaat van Austrocontrol (zou ongeldig kunnen zijn in Frankrijk); - Kopie paspoort; - 6 brevetten, zweef, elektrozweef en motor; - Bewijs lidmaatschap KNVvL inclusief bewijs van verzekering; - Bewijs lidmaatschap Deventer Luchtvaart Club (DLC); - Overzicht van gewichten en ballast voor de Radical Pro F3B en F3G.
Ziet er zo uit:
We hebben er geen verklaring voor, maar het was heel rustig op de snelwegen. De zwarte zaterdagen moet je als het kan ontwijken. Wij vertrokken op een dinsdag. Rond Parijs één grote kolonne politievoertuigen i.v.m. de Olympische Spelen. Uit alle hoeken en gaten van Frankrijk waren kennelijk agenten opgetrommeld.
Het is prettig rijden in Frankrijk vergeleken met Nederland, Duitsland en België. In Frankrijk geven automobilisten vaak nog richting aan in het verkeer. En ook de maximum snelheid wordt gerespecteerd. Er staat dan ook om de paar kilometer een flitspaal en kennelijk werkt dat erg goed. Het rijden wordt er prettiger van als de snelheidsverschillen niet groot zijn. Onbegrijpelijk dat bij ons dat kwartje niet valt.
Het verblijf aan de kust was geweldig. Beschaafd volk, weinig Nederlanders, helemaal prima. Toen op een dag de wind uit het westen kwam zijn we naar Dune du Pilat gereden. Het hoogste duin van Europa.
Ik ben daar voor het eerst geweest rond 1992. Toen al modelzweefvlieger en flink aan het balen dat ik geen model bij me had. De tweede keer was in 2014, wederom zonder modelvliegtuig, want de auto lag toen vol met fietsen. Drie keer is scheepsrecht dus stonden we 31 juli 2024 rond het middaguur in de file nabij het hoogste duin van Europa.
Dune du Pilat was altijd al een toeristische trekpleister, maar zo druk had ik het de vorige keren niet gezien. Van de parkeerplaats naar het duin moet je nog enkele honderden meters lopen. Dat ging voorheen door een bos. Dat gaat nu door een half vakantiepark (met bizar slechte toiletvoorziening). Het duin is ontdekt door investeerders.
Ik was hier al een beetje bang voor. Veel mensen op de plek waar je wil gaan vliegen gaat niet samen. Gelukkig is het duin vrij breed en blijven de meeste mensen bij de trap in de buurt. Lopen door duinzand is voor velen niet eenvoudig. Na ca. 300 meter wordt het rustig genoeg om te vliegen en kun je ook een beetje om je heen kijken.
Dit zijn foto's van 2014 toen we wel een goed fototoestel bij ons hadden.
Van het bos op onderstaande foto is nauwelijks wat over anno 2024. Een bosbrand in 2022 heeft bijna alles verwoest.
Er vielen boven op het duin een paar dingen op. Als eerste stond de wind niet uit het westen zoals voorspeld, maar bijna uit het zuiden. Als tweede had het duin niet meer de vorm van jaren geleden. Ongetwijfeld te wijten aan verwaaien door de wind. De boskant is nog altijd even stijl, de zeekant is veel vlakker geworden en heeft meer weg van een heuvel dan van een duin. Dat is voor hellingvliegen ook niet voordelig. Zoals ik het ken was het aan beide kanten even steil. Dat was spectaculair.
Uiteindelijk zijn we zover doorgelopen dat een rimpel in het duin nog net zou kunnen zorgen voor hellingwind met deze windrichting. Het waaide overigens nauwelijks en dat kwam ook niet overeen met de voorspelde 3 Bft.
Ik heb het vliegen gefilmd, maar een foto volstaat. Met de juiste windrichting en windkracht kun je hier nog best leuk vliegen, al heb ik zelf meer interesse in een berg dan een heuvel. Ik had nog de hoop op dynamic soaring (DS) omdat dit duin zich daar goed voor leent. Maar vandaag dus niet.
Tijdens het verblijf aan de kust heb ik nog wel gedacht aan de lokale modelvliegclub, maar vanwege temperaturen tussen 35 en 40 graden verbleven we liever in het water voor de deur. Bovendien kwam op de terugweg het vliegen ook nog aan bod.
Nabij het plaatsje Sens hadden we voor 2 nachten een huisje geboekt. Mooi halverwege de terugreis en volgens de website van Finesseplus enkele hellingen rondom.
Maar toch ook hier meer flauwe heuvels dan echte helling. Bovendien ook weer weinig wind. Daarom de elektroromp erbij gepakt en op zoek gegaan naar thermiek. Dat ging trouwens prima.
Geen Louis de Funes te bekennen bij de vlieglocaties waar ik deze vakantie gevlogen heb. Tenzij je op echte bergen in de Pyreneeën of de Alpen gaat vliegen of oude vulkanen in de Auvergne komt een F5J of F5L model beter tot zijn recht. Als je de ruimte hebt kun je natuurlijk ook snelle en langzame modellen meenemen.
We hadden twee keer een stop zo'n 80 km onder Parijs. Op de heenweg ten zuidwesten en op de terugweg ten zuidoosten van Parijs. Dit gebied is een honderden kilometers groot graanveld. Hier en daar zonnebloemen en mais. Verder eigenlijk helemaal niks. Ik heb hele mooie locaties gezien om met een F5J zwever schitterend te kunnen vliegen boven uitgestrekte graanvelden. Zo'n zwever gaat de volgende keer dus (ook) mee.
|