Terug naar modelvliegen  Hanstholm 2009  

 

De zomervakantie van 2009 heb ik maar eens een kijkje genomen in het veelbesproken Deense Hanstholm. Hier worden meerdere keren per jaar F3F wedstrijden georganiseerd. F3F houdt in 10x 100 meter

(1000 meter) zo snel mogelijk afleggen. De snelle tijden liggen anno 2009 rond de 28 seconden. Dat is in Hanstholm niet mogelijk om 2 redenen;

Je hebt een flinke helling / berg nodig en je hebt thermiek nodig. Beiden heb je in Hanstholm niet.

Het recreatieve vliegen met bv. schaalmodellen trekt mij niet zo aan. Het moet zo hard en strak mogelijk voorbij knallen... Dat lukt uitstekend met F3B modellen.

 

Hanstholm is vanaf Utrecht ca. 1000 km rijden. Hansholm beschikt over een camping op het duin zie de afbeelding hieronder.

 

Omdat ik vastgesteld heb dat op de website van "Hanstholm-Camping" een link staat naar dit verhaal heb ik besloten om behalve over het modelvliegen ook de camping zelf te beschrijven. Deze beschrijving staat helemaal onderaan deze pagina.

 

 

Met de aangegeven windrichtingen is goed te vliegen. Ik schat in dat het 90% van de tijd hard genoeg waait om te kunnen vliegen. De windsnelheid variert gemiddeld van 6 m/s tot 16 m/s. Met 6 m/s kun je met een F3B model lauw heen en weer vliegen. Vanaf 10 m/s tot 12 m/s is het leuk en aangenaam vliegen. Met 16 m/s heb je hulp nodig bij het werpen...

Verder schat ik in dat je 80% van de tijd wind hebt uit een richting waarbij je kunt hellingvliegen.

Ik heb zelf geluk gehad met de regen. Het heeft alleen 's nachts geregend en n keer een halve dag overdag. Wat je wel veel ziet is dat donkere buien over Hanstholm het land binnen drijven en dat het dan pas kilometers verderop landinwaarts gaat regenen. Denemarken staat niet bekend om zijn droge zomermaanden.

 

De Noord-Oost helling is het meest ideaal in Hanstholm. Dat geldt zeker voor de vliegers die op de camping verblijven, want dan kun je vanaf je tent, caravan of huisje maximaal 200 meter lopen naar het duin. De camping ligt op het duin dat ca. 60 meter hoog is. De meeste modelvliegers hebben hun caravan een paar meter bij het landings veldje neergezet. Dat is extreem comfortabel. Ik was er na 2 weken nog niet gewend dat ik niet eerst een uur met autoaccu's en een lier hoefde te zeulen voordat ik mijn eerste start kon maken.

 

De Noord-Oost helling:

 

 

 

Vanaf de Noord-Oost helling:

 

 

De rand van de Noord-Oost helling. Achter het landingsveldje staan de caravans en tenten al. De huisjes en caravans, waar ik bijvoorbeeld in verbleef, staan verderop op het terrein.

 

 

Ik ben 2 weken in Hanstholm geweest. De meeste dagen vlieg je op de Zuid-West helling.

Hier een ASH-26 in actie op deze helling:

 

 

 

De Zuid-West helling:

 

 

 

 

 

Dit kun je ook aantreffen. Zie afbeelding hieronder. Voor Hollandsche begrippen wat onbekend. Er komt dan een busje aanrijden met iets van 12 jeugdleden van een, in dit geval, Duitse club. Uit een ander busje komen dan hetzelfde aantal Zagi's die met 2,4 GHz apparatuur direct vanaf de helling worden gegooid.

Elkaar raken is 1 punt. De ander op de grond krijgen is 5 punten. Deze piepschuim dingen zijn niet stuk te krijgen.

 

Goed te zien op de foto is de reden waarom vliegers in landen met bergen een voorsprong op ons hebben. Je kunt namelijk rustig een uur vlak voor je neus vliegen. Kinderen van 6 staan hier al leuk te sturen.

 

 

Als de jeugd uitgespeeld is kan het echte werk beginnen. Met Freestylers, Ceressen, Arissen en mijn Crossfire en Caracho 3000 natuurlijk. Beiden maximaal beladen met ballast vanaf 10 m/s wind. Dat betekent voor de Caracho een vlieggewicht van 3200 gr en voor de Crossfire 3700 gr. Zeker met 15 m/s begint het te lijken op serieus F3F vliegen. Daar was ik voor gekomen!

 

Dat bankje staat trouwens precies op de plek waar je het beste kunt landen...

 

Het landen op deze Zuid-West helling doe je op een postzegeltje van een paar vierkante meter. Ik heb hier een verschil vastgesteld tussen F3F en F3B vliegers. Dat uren lang voor je neus vliegen is leuk, maar die Nederlanders hebben met al die starts in dat platte landje wel beter leren landen. Als wij een uur gevlogen hebben, hebben we al zeker 5 landingen gemaakt.

 

 

 

Ik was wel onder de indruk van deze Ceres:

 

 

 

Ik heb ook een aantal keren op de Noord-West helling gevlogen. Zoals hieronder en op de bovenste afbeelding te zien is is hier een haven pal voor de helling. Deze haven is de laatste jaren flink uitgebreid wat niet ten goede komt aan de luchtstroom voor de helling. Het is hier super turbulent. De oorzaak hiervan is dat enorme bergen zand en grint liggen opgeslagen. Dat benvloed het vliegplezier wel wat nadelig, want je bent continu je model onder controle aan het houden. Het wervelt en draait, zeker wat dichter op de helling,  behoorlijk. Het komt dan regelmatig voor dat je model van het ene op het andere moment 10 meter hoger of lager vliegt, maar dan op z'n kop...

 

 

 

De foto hieronder is gemaakt bij 16 m/s wind. Dat zou op een "onverstoorde" helling prima zijn. Op deze Noord-West helling is het wat veel. Ik heb het Noorse F3F team hier een dagje met deze omstandigheden zien trainen. Dat was spectaculair om te zien. Die mannen durven wel te vliegen. Het schijnt gunstig te zijn om 2 meter boven de rand van de helling te vliegen. dat deden ze dan ook. Dat in combinatie met enorme turbulentie en een model vanaf 1500,- was voor mij wel overtuigend.

 

 

 

In dit gebied van Denemarken heb je veel glooiende stukken landen met veel hectares graan- en korenvelden. Ik heb me wel eens laten vertellen dat dit thermisch heel interessant is. Ik heb dan ook gehoopt op een dagje met wat minder wind om dit met een paar worpen uit te proberen. Helaas heeft het altijd te stevig gewaaid om dit uit te proberen.

 

 

 

Denemarken is wereldleider als het gaat om windenergie. Het lijkt wel of iedere inwoner een eigen turbine heeft. Anno 2009 leveren deze turbines in Denemarken 20% van de gehele elektriciteitsbehoefte. Denen zijn ook al bezig om de energie die bv. 's nachts wordt opgewekt op te slaan in de vorm van het in hoogte verplaatsen van water. De windturbines wekken in dat geval energie op voor pompinstallaties die water achter een dam omhoog pompen.

 

 

Twee dagen kwam de wind uit het Zuiden. Dan kun je in Hanstholm niet veel. Gelukkig had ik nog een hobby meegenomen:

 

Na 2 weken zo goed als dagelijks vliegen (zonder schade) is het genoeg geweest.

Mail me gerust voor vragen over vliegen in Hanstholm.

 


 

De Hanstholm-Camping

 

Op de site van Hanstholm-camping staat een link naar deze pagina. Dat vind ik prima, want deze site is openbaar. Ik maak daarom graag van de gelegenheid gebruik om ook wat over de camping zelf te melden.

 

Naast een positief (bovenstaand) verhaal over modelzweefvliegen in Hanstholm heb ik ook wat kritische kanttekeningen. Deze kanttekeningen hebben betrekking op de camping, het personeel op de camping en de omgeving van Hanstholm.

 

De camping

De indruk die gewekt wordt in de folder (downloadbaar) komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid. Dat is op zich niet nieuw, maar ik wil het wel even gemeld hebben. De beschreven activiteiten konden tijdens mijn verblijf veelal niet aangeboden worden. Het huisje dat ik gehuurd had heb ik na de eerste nacht gelukkig om kunnen ruilen (met bijbetalen) voor een caravan. Het huisje was oud, slecht onderhouden en vooral vies. De caravan was beter. Daarin had het matras niet de vorm van een hangmat en bovendien paste ik (2 meter) wel op het bed.

 

Het sanitair was voor mijn begrippen matig onderhouden en ook niet echt schoon. Er staan een paar van die gebouwtjes op het terrein. Ik heb ze allemaal geprobeerd. Zou van mij een 6- krijgen bij een beoordeling.

 

Het campingterrein zelf is groot. Je kunt, als je dat wilt, eenvoudig een plekje zoeken met meer of minder privacy. Een nadeel kan zijn dat het aan de kust vaak hard waait. Hier moet je zeker rekening mee houden bij het plaatsen van een tent of caravan.

 

Het personeel

Het personeel en dan met name de eigenaar van de camping kwam op mij niet echt gastvrij over. Bij de eerste keer dat ik aanklopte bij de receptie kreeg ik geen: Goeiemiddag, maar wel snauwerig: Hoe komt die auto op het terrein? (ik was een uurtje te vroeg en de slagboom was eerder al geopend door een collega)

Zijn reactie kan natuurlijk een incident zijn. Helaas heb ik, en ik niet alleen, vastgesteld dat het structureel is. Ik zelf zou bijvoorbeeld bij het afrekenen vragen hoe het verblijf is bevallen. Deze interesse was er geenszins. Aan deze houding heb ik een wat katerig gevoel overgehouden.

De omgeving

Hanstholm is een dorpje met wat industrie en een haventje. Er zijn wat musea over de 2e wereld oorlog, je kunt er modelzweefvliegen, surfen en tot rust komen. De meeste touristen gebruiken Hanstholm dan ook als tussenstop.

 

Van andere reizigers heb ik begrepen dat dit noordelijke gedeelte van Denemarken niet bekend staat om de vriendelijkheid van de inwoners. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten. Dat komt ook overeen met de indruk die ik heb.

 

In de omgeving heb ik helaas geen restaurantje met een goede menukaart kunnen ontdekken. Omdat de supermarktjes ook niet veel te wensen overlaten wordt er een beroep gedaan op je culinaire creativiteit.

 

Het fietsen in deze omgeving is aardig, maar niet bijzonder interessant. Je fietst op de rijweg i.v.m. het ontbreken van een fietspad. Omdat het aan de kust ligt waait het meestal hard (4+ Bft). Een offroad (mountainbike) route is er niet.

 

Mijn conclusie

Hanstholm is uitermate geschikt als (2-daagse) tussenstop. Wil je een weekje modelvliegen dan is een eigen caravan of camper handig.

 

 

Terug naar modelvliegen