Terug naar modelvliegen  Highlights 2024  

 

F3J / F3L fundag in Markelo

 

 

3 maart 2024

Een geweldige start van het vliegseizoen in Markelo. Kun je hier meer over lezen.

 

 

 


 

Reglementswijzigingen

 

 

22 maart 2024

Bij toeval kwam ik reglementswijzigingen tegen. Ik was op zoek naar de specificaties van een auto-accu voor de F3B lier. Deze specificaties zijn in 2022 gelukkig verruimd. Maar waarom moet ik bij toeval reglementswijzigingen tegenkomen? Waarom wordt dit niet gewoon verstrekt door de KNVvL?

Maakt niet uit, kwestie van verwachtingenmanagement. Belangrijker is de vraag wat gewijzigd is.

 

Vanaf 2022 hoeft de 12V auto-accu niet meer te voldoen aan een koudstartwaarde van 510A. Ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik vermoed dat de accu's beter geworden zijn in de loop der jaren. De koudstartwaarde van 510A is ook relatief laag. Hierdoor is de keus tegenwoordig beperkt.

 

Accu's met een hogere capaciteit (wat handig kan zijn als je veel starts wil maken) hebben een hogere koudstartwaarde en lagere interne weerstand. Het totale circuit van startmotor, relais, kabels en accu moet minimaal 23 mOhm zijn. Men (zie f3b.de) heeft vastgesteld dat een auto-accu met een koudstartwaarde van 600A ook nog toepasbaar zal zijn.

 

Mijn huidige 2 auto-accu's zijn inmiddels al weer 10 jaar oud. Ik denk na over vervanging. Dat kan volgens de regels, maar voor recreatief gebruik is meer capaciteit handiger.  

 

Wat F3G betreft de volgende wijzigingen (2024):

- Term "Vleugelbelasting" is vervangen door "belasting". Ik neem aan dat men hiermee bedoelt dat het oppervlak van de staart vanaf nu meegerekend mag worden. Het is me niet duidelijk. Bovendien zou je kunnen denken aan een geheel geprojecteerd oppervlak inclusief romp. Hoe wordt het oppervlak bepaald? Ik vond de vorige omschrijving duidelijker.

 

 - Maximaal gemiddeld 800 Watt aandrijving is vervallen. Dat is mooi, want in de grafieken kun je zien dat het vermogen niet constant is. Hoe wil je het gemiddelde vermogen vaststellen op het veld? En nog lastiger is het om een aandrijving te verkrijgen met een maximaal gemiddeld vermogen van 800 Watt. De vraag is welk doel de regel had. Waarschijnlijk angst voor een zware aandrijving waarmee je flink kunt accelereren en door kunt schieten na uitschakelen van de aandrijving. Echter zal in dat geval de 350 Wm al lang bereikt zijn en zal het met doorschieten ook wel meevallen. Goed om deze te schrappen.

 

- De radius van de neus mag kleiner zijn dan 7,5 mm. Namelijk 6 mm. Maar als er sprake is van een turbo-spinner met luchttoevoer geldt deze eis niet. De standaard verkrijgbare spinners hebben een kleinere diameter dan 7,5 mm. Daar komt deze wijziging vandaan. Beetje vreemd ergens, want je gaat een veiligheidsregel onveiliger maken vanwege de commerciele verkrijgbaarheid van een onderdeel.

 

- In plaats van een niet al te duidelijke opsomming in het reglement tot 2024 welke stekkers (4 mm) en waar male (plus accu) en waar female toegepast moet worden ten behoeve van controle metingen door de jury / organisatie heeft men besloten om in versie 2024 te verwijzen naar onvindbare specificaties:

"Technical Specification published in F3G LOG Technical Documentation" en

"Technical Guidance Documentation"

Ik schijn aan de regels te voldoen, maar zeker ben ik er niet van.

 

- De logger moet hoogte, voltage en stroom registreren volgens het nieuwe reglement. Volgens mij moet "tijd" er ook bij. De logger moet kunnen tonen: F5J hoogte tussen 0 en 40 seconden, energieverbruik (Wm) en motorlooptijd (max 30 seconden). In het reglement van 2023 stond nog dat de logger ook nog het gemiddelde vermogen moet kunnen tonen. Dat kan de Altis niet en bovendien was die regel voor max 800 Watt gemiddeld toch al niet nodig.

 

- Strafpunten (2 per 1 Watt overschrijding) voor overschrijden maximaal gemiddeld vermogen van 800 Watt is komen te vervallen.

 

- In het reglement van 2024 staat beter beschreven hoe om te gaan met afronden van de tijd naar hele seconden na de landing in de duurtaak. D.w.z. meten op 0,1 seconde nauwkeurig en omlaag afronden naar de dichtstbijzijnde gehele seconde. Hetzelfde geldt voor de starthoogte. Meten in decimeters en afronden omlaag naar een gehele meter.

 

- Strafpunten voor te vroeg invliegen bij de afstands- en speedtaak wordt niet meer bestraft met 300 strafpunten, maar met 100. Er zal een reden voor deze wijziging achter zitten. Ik kan hem niet bedenken.

 

 


 

Multiplex Funracer

 

 

30 maart 2024

Voor een zeer schappelijk bedrag kon ik een Multiplex Funracer overnemen. Leuk voor erbij. Handig voor tijdens het wachten tot de lader de LiPo's van de F3G zwever weer volgeladen heeft. Ook leuk tijdens weersomstandigheden die voor zwevers minder interessant zijn.

 

De eerste vlucht. Klik.

 

 

 


 

Testdag wordt Pestdag

 

 

31 maart

Op zondag 31 maart lekker vroeg naar het veld omdat ik in alle rust een test uit wilde voeren met twee F3G modellen. Twee tests eigenlijk en dat wilde ik mooi in beeld brengen met een fotocamera en twee GoPro's vanuit verschillende opstellingen. Het weer werd ook steeds mooier na enkele regendruppels.

 

Ik ben begonnen met een belachelijke foto. Alsof ik trots ben op een auto. Ik vond de kleuren rood, wit en blauw wel aardig. Dat dan weer wel.

 

 

 

Met de twee F3G modellen wilde ik de volgende testprocedure eens doorlopen. Hier al eens opgesomd.

 

Start 1: 3302 gram, flaps en ailerons neutraal, hangen aan de propellor, accu vol.

Start 2: 3302 gram, flaps en ailerons neutraal, hangen aan de propellor, accu niet bijladen.

 

Start 3: 3302 gram, flaps en ailerons neutraal, iets vlakker stijgen, accu vol.

Start 4: 3302 gram, flaps en ailerons neutraal, iets vlakker stijgen, accu niet bijladen.

 

Start 5: 3302 gram, flaps en ailerons thermiek, normaal stijgen, accu vol.

Start 6: 3302 gram, flaps en ailerons thermiek, normaal stijgen, accu niet bijladen.

 

Start 7: 3302 gram, flaps en ailerons speed, normaal stijgen, accu vol.

Start 8: 3302 gram, flaps en ailerons speed, normaal stijgen, accu niet bijladen.

 

Alsof het allemaal nog niet professioneel genoeg was heb ik zelfs een vizier bij basis A in elkaar gezet.

Met een waterpas!

 

 

 

Ik begon met de Radical Pro. Daar zat de GPS logger nog ingebouwd en dat werkte gisteren heel leuk tijdens een afstandsvluchtje. Vandaag wilde ik eens zien hoe de GPS logger zou presteren met hoge snelheden tijdens de snelheidstaak. Twee tests in één.

 

De GPS Tool ingesteld en één GoPro aangezet. Daarna gestart gevolgd door een slecht uitgevoerde speedtaak.

 

Dat levert deze grafiek op:

 

 

 

Belangrijk is de starthoogte, want daar gaat het nu juist om voor de test. Die is 325,7 meter (F5J starthoogte). Verkregen met een voorverwarmd 1400 mAh LiPo-pakket en een vlieggewicht van 3300 gram.

 

 

Recht omhoog stijgen (noem ik hangen aan de prop) is zeer oncomfortabel. Je moet recht omhoog kijken en het model verdwijnt eenvoudig en voortdurend uit je zicht. Ik hoop dat deze startmethode niet als beste uit de test komt.

 

Eén van de redenen van de slechte speedvlucht was dat ik de GPS Tool niet aan de praat kreeg. Dat heeft me flink afgeleid. Zo goed als het gisteren werkte zo goed faalde het nu. Geen enkel signaal ontvangen.

Dat werd dus opnieuw instellen na de landing. Na de landing stelde ik ook vast dat de GoPro de SD geheugenkaart niet geaccepteerd heeft. Nog een domper, maar ik hou vol en ga voor poging 2.

 

De tweede start. Niet opnieuw laden, maar direct door volgens testprocedure.

 

Dat leverde deze grafiek op:

 

 

 

Belangrijk is weer de F5J starthoogte. Die is 311 meter. 12 meter lager dan de eerste start. Vind ik nog meevallen. Vorig jaar stelde ik grotere verschillen vast tussen de eerste en de tweede start, maar misschien heeft het voorverwarmen invloed. In de grafiek is ook nu weer een matige speedvlucht te zien waarbij de Radical Pro zelfs ergens gestegen is tijdens het speedvliegen.

 

Toen wilde ik deze test, start 1 en start 2 herhalen met de Fosa Lift. Zonder GPS logger, want de romp is volledig van koolstof. Hier ondervond ik het nadeel van het overzetten van de Altis V4+ met Powersensor. Dat is veel gedoe en moet je niet willen, omdat de vliegaccu ook de ontvanger en servo's voedt. Die stekkers wil je zo min mogelijk gebruiken om kans op storing te voorkomen.

 

Een 2e Altis met Powersensor is besteld. Altis V4+ 69,00 Euro en Powersensor 45,00 Euro. Vergeet daar geen telemetriekabel bij te bestellen. De kabel tussen Altis V4+ logger en Powersensor wordt wel standaard meegeleverd.

 

Ook met de Fosa Lift dus verticaal stijgen met motor aan. Vlieggewicht 3278 gram.

 

Dat leverde deze grafiek op:

 

 

 

Goed te zien is het ontbreken van de lijnen voor "Power" en "Energy". Na enig onderzoek thuis blijkt de Powersensor de geest gegeven te hebben. Heb ik geen verklaring voor en Aerobtec ook niet. Geen enkele sprake van mishandeling o.i.d. Slechts één jaar oud (en garantie kent men in Bratislava niet). Edit 19 april 2024: garantie kent men wel. Ik heb kosteloos een nieuwe Powersensor gekregen.

 

Maar dat gooide samen met een falende GoPro en weigerende GPS logger roet in het eten. Ik kan opnieuw beginnen met de hele test.

 

In de grafiek trouwens een starthoogte van 471,7 meter. Dat was niet de bedoeling, maar als de Powersensor niet meer werkt schakelt de Altis V4+ pas uit na 30 seconden. Ik had dat niet op tijd in de gaten en had ook geen reden om aan de Powersensor te twijfelen op dat moment. 471 meter is veel te hoog tijdens het stijgen met motor aan. Ik ben de Fosa Lift een paar keer uit het oog verloren. De snelheid na het aanduiken was uiteraard zeer spectaculair. De vlucht was ook nog wel aardig.

 

Ik zal een nieuwe poging moeten doen om vast te stellen hoe je nou het hoogste start met een F3G model.

Dat geeft niet, want vliegen met een doel heb ik altijd leuk gevonden.

 

Lijkt me ook uitermate grappig om de twee Altis V4+ loggers aan te sluiten in één model. Eens zien of de gelogde hoogtemeters verschillen van elkaar. Weer een nieuw doel erbij.

 

Het is ook goed om nu vast te stellen dat je voor elk model een eigen limiter en powersensor moet hebben. Mocht je ooit mee willen doen aan een wedstrijd is dubbeling altijd verstandig. Bij voorkeur ook met twee moderne en dezelfde modellen, maar dat gaat me financieel te ver.

 


 

Watervliegen in Bussloo

 

 

25 mei 2024

Grauwe maar eigenlijk perfecte weersomstandigheden in Bussloo dit jaar. Weinig wind en dat is het belangrijkste. Nauwelijks golven. Geen fotorapportage zoals vorig jaar. Achteraf gezien had ik wel een leuke film kunnen maken, want er werd volop en soms ook spectaculair gevlogen. Mooi voornemen voor editie 2025.

 

 

 

 

 

 


 

Bezoek in Olst

 

 

26 mei 2024

Tijdens een vluchtje met de Radical Pro F3G, mijn huidige favoriete model, kwam er plots een LS6 bemande zwever wel heel laag door het beeld. Dat zou absoluut een buitenlanding worden, dus snel de Radical geland. En inderdaad, niet veel later het kenmerkend geluid van een hobbelend rollende zwever in de akker naast ons.

 

 

 

Zwever van de Delftse Studenten op Terlet waarvan de piloot risico heeft genomen en de thuisbasis niet meer heeft gehaald. Ik heb vaker meegemaakt dat er plots een bemande zwever achter of naast me stond in de wei. In Soest afkomstig van de Amsterdamse Club voor Zweefvliegen in Soesterberg. Vandaag is de LS6 geland in een kletsnatte omgeploegde akker. Dat had volgens ons handiger gekund aan de andere kant van de weg. Dat zijn weilanden met gras en kun je uitrollen naar het hek. Deze LS6 stond op zeker 200 meter van de weg. Met een opvallend kort landingsspoor.

 

 

 

Ik heb uiteraard aangeboden om te helpen, maar er waren al hulptroepen onderweg en dat zou ook nog eens 2 uur gaan duren. Dus...Succes!

 


 

Prestige 2PK

 

Begin juni heb ik een gebruikte Prestige 2PK overgenomen. Kun je hier meer over lezen.

 

 

 


 

Frankrijk 2024

 

De zomervakantie brachten we in Frankrijk door. Aan de kust bij Bordeaux. Kun je hier meer over lezen.

 

 

 

 

Terug naar modelvliegen