Terug naar modelvliegen  Highlights 2025  

 

Seizoenstart

 

 

7 maart 2025

Na een saaie winter waarin van alles voorang had op de hobby kon ik vandaag als een koe voor het eerst de wei weer in. 4 vluchtjes met de Prestige 2PK. Volgens traditie zou de eerste vlucht meteen een mooie moeten zijn. Dat was ook nu weer het geval.

 

Niets bijzonders verder, maar wel leuk om na 6 minuten de landingsplannen te wijzigen in rondjes cirkelen in thermiek. Met een nette doellanding op 10 minuten. Was het altijd maar zo'n feest.

 

 

 

 


 

WK F5J in Argentinië

 

 

7 maart 2025

Op 7 maart was de fly-off (finale) van het wereldkampioenschap F5J in Argentinië. Tot en met de laatste voorronde zat ik thuis op het puntje van mijn stoel naar de updates uit Argentinië te kijken. Nederlands deelnemer en verslaggever ter plaatse Peter Zweers stond tijdens de laatste voorrondes op het randje van de finale. De eerste 14 geplaatsten zouden de fly-0ff = finale gaan vliegen. Peter is uiteindelijk knap als 16e geëindigd.

 

Na 4 fly-off ronden is Joe Wurst wereldkampioen F5J geworden.

 

Foto van https://www.fai.org/news/results-2025-fai-f5j-world-champions-electric-powered-thermal-duration-gliders

 

Op deze site (link hierboven) kun je lezen dat Joe Wurts in 1991 wereldkampioen F3B is geworden. In 1990 ben ik zelf met deze hobby begonnen. Ik was lid van een modelzweefclub waar destijds ook de internationale prestaties een thema waren. We lazen één voor één de FMT aandachtig door op de bouwavonden. Internet was er nog niet. Je zou kunnen stellen dat ik Joe Wurst sinds 1991 volg. Toch als een soort voorbeeld.

 

Het mooie is dat Joe mijn tegenstander was tijdens het wereldkampioenschap F3B in Finland in 2005.

Een stukje tekst uit dit verslag dat ik hier graag nog eens herhaal:

 

Ik heb o.a. met Joe gesproken over de afstandstaak van F3B. Eén van de drie F3B taken. Ik haalde nationaal en internationaal zelden 1000 punten bij de afstandstaak. Ik was wel nieuwsgierig naar zijn reactie daarop. Nou die was nogal eenvoudig. Joe haalt ALTIJD 1000 punten tijdens de afstandstaak.

 

Dat soort uitspraken vind ik schitterend. Dus ik Joe in de gaten houden bij zijn volgende afstandstaak. Hij start met alle taken altijd direct na het startsignaal van de werktijd. Ook dit keer. Maar de startlijn brak. Geen probleem: 7 minuten werktijd voor een vlucht van 4 minuten. Zijn 2e start was beter, maar halverwege klapte de Estrella van de lijn af. Weer een herstart. Inmiddels waren zijn tegenstanders al vrolijk heen en weer aan het racen. De 3e start: weer een lijnbreuk. Ik ging er maar eens goed voor zitten, want een kwartier eerder had meneer dus nog gezegd dat hij nog nooit verloren had op het onderdeel afstandstaak.

 

De 4e start ging wel goed, maar toen kon Joe nog maar 3,5 minuut vliegen. Niet veel later was de rest al geland met allemaal 17 laps. Met alleen Gordon Jennings als coach naast hem om de tijd op te lezen ging de (toen nog) Amerikaan heen en weer vliegen. Het was fantastisch om te zien hoe iedereen toekeek terwijl hij keurig en beheersd op de juiste plek aan het vliegen was met zijn Estrella. Je raadt het al: Ook 17 laps. Ook 1000 punten.

 

Na passeren van het 17e rak was direct ook de werktijd afgelopen. Een groot applaus was zijn deel. Deze man kan echt goed vliegen.

 

Deze foto hangt inmiddels precies 20 jaar in mijn bouwhok.

 

 

 


 

NK F3K in Olst

 

 

9 maart 2025

Vandaag was een voorronde voor het NK F3K georganiseerd bij mijn vliegclub in Olst. Vincent Merlijn, wereldkampioen F3K in 2017, zou er ook zijn. Mede omdat F3K een fotogenieke sport is ben ik gaan kijken. Hier meer daarover.

 

 

 


 

F3G en F5J

 

 

21 en 23 maart 2025

Op vrijdag 21 maart stond er een harde wind. Begon rond het middaguur met 3 Bft, maar trok later aan tot ca. 5 Bft. En daar heb ik geschikte modellen voor. Voor F3B met lier was de windrichting ongunstig. Daarom maar weer de Radical Pro F3G erbij gepakt. Leuke afstandstaakvluchtjes gemaakt met de GPS sensor. Dit systeem lijkt nu eindelijk stabiel te werken. Jammer dat ik de "logging" van de data uit had gezet. Dus geen leuke Jeti grafiekjes. Ook geen leuke Google Earth plaatjes, want er wordt niks op het SD kaartje gelogd. Dat is waarschijnlijk een instelling, maar die kan ik niet vinden.

 

Voor de Radical heb ik maar één accupakket. Om niet te hoeven wachten heb ik de Fosa Lift F3G erbij gepakt, want die had ik ook mee. Tijdens controle van alle servo's bleek de linker rolroerservo niet te werken. Balen, maar misschien ook een zetje in de goede richting. Ik overweeg om het waardeloze RDS systeem om te bouwen naar LDS / IDS. De Graupner DS3288 servo's waren peperduur, maar niet bijzonder goed. Bovendien zoemen ze continu. Storend hard ook. Misschien komen er 4 stuks KST voor terug.

Edit: Klik hier voor de oplossing

 

Met LDS /IDS kan ik dan ook eindelijk de flaps flink omlaag zetten. Dat lukte met RDS nooit. Met RDS ook veel speling. De vraag is natuurlijk of het loont om een model uit 2013 anno 2025 op te lappen. Ik denk dat de Fosa Lift nog steeds een goed model is. Bovendien heb ik nu een mooi maar onbruikbaar model. Met extra V-stelling is de Fosa Lift mogelijk zelfs goed voor F3G. Dus ik overweeg ook om zelf nieuwe vleugelverbinders (2 helaas bij dit model) te maken met een paar graden meer V-stelling. Nog even op broeden. Edit: Klik hier voor de nieuwe vleugelverbinders.

 

Twee dagen later, op zondag 23 maart nauwelijks wind en dus een ideale dag voor de Prestige 2PK. Ik heb 11 vluchtjes gemaakt. Hieronder een gemiddelde indruk. Laag starten is echt een uitdaging. Gaat nu nog net zo vaak mis als goed.

 

Wat een vlieghoogteverschil met F3G. Bij F3G is de starthoogte voor de afstands- en snelheidstaak wat mij betreft te hoog.

 

 

 

 

 

 


 

Middagje Fosa F3G

 

 

28 maart 2025

Wederom een aardig briesje van 3 Bft vandaag. Ik heb de Fosa F3G maar eens afgestofd. De Fosa Lift F3G ligt op de bouwplank voor 4 nieuwe vleugelservo's.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Traditioneel avondvluchtje op Ameland

 

 

29 april 2025

Wekenlang veel wind. Tijdens de meivakantie heerlijk warm weer en weinig wind. Ik klaag niet. Het lukte me nog net om de Radical Pro in de lucht te houden op het duin.

 

 

 


 

 

Lang gekoesterde wens

 

20 mei 2025

Een bouwdoos van de Graupner Hi-Fly heb ik al jaren in bezit. Gekregen van Joris. De bouwdoos van de Simprop Dädalus stond deze week plots op Marktplaats. Samen met de verkoper naar beider tevredenheid onderhandeld en toen was ik de nieuwe eigenaar.

 

Met deze modellen werd ca. 30 - 35 jaar geleden door clubgenoten in Soest gevlogen. Beide modellen spraken mij aan. Geen idee waarom. De tekening van de Dädalus had ik al digitaal. Kun je downloaden op Outerzone. Maar dan ontbreekt altijd dat cockpitkapje en ander klein spul. Daarom liever een bouwdoos.

 

Het bouwen van deze 2 modellen staat niet bovenaan de todo lijst, maar dat hoeft ook niet.

 

Af en toe komen dit soort bouwdozen voorbij op het Duitse modelbouwforum. Zag er laatst een van de Graupner Amigo II voorbij komen. Prijzen van 400,- Euro zijn geen uitzondering. Wordt er nog voor betaald ook. Verkopen zal ik deze bouwdozen niet. Veel leuker om deze modellen zelf te bouwen.

 

 

 


 

 

NK F5J in Olst

 

29 juni 2025

Vandaag werd een F5J wedstrijd gevlogen bij de Deventer Luchtvaart Club. Ik was deelnemer, kun je hier meer over lezen.

 

 

 


 

Vliegkist

 

18 juli 2025

Maanden heb ik zitten broeden op een standaard of iets dergelijks voor mijn modellen. Wat ik tot nu toe aan voorbeelden ben tegengekomen was het voor mij allemaal net niet.

 

Ik had ook een paar eisen:

- Niet te groot en zwaar;

- Universeel;

- Flaps moeten omlaag kunnen;

- Niet te hoog, maar de V-staart moet op z'n kop het gras niet raken;

- Moet er spullen in kwijt kunnen. 1,5 liter fles en A4 papier;

- Makkelijk te dragen;

- Stabiel.

 

En dit is het geworden. 6 mm MDF met een bezemsteel. Vandaag getest en het ding bevalt uitstekend.

 

 

 

1,5 liter fles, lunchpakketje, fototoestel, GoPro, LEESBRIL, papieren overzicht met gewichten en ballast, pen en papier, zonnebrandcreme, ballast blokken, plakband en schaar, telefoon, portemonee en sleutels.

 

Deze spullen had ik natuurlijk altijd al bij me, maar wel in de auto 80 meter verderop. Nou is 80 meter niet ver, maar wel net genoeg om niet even snel ballast, zonnebrandcreme of een GoPro te halen. Dat is nu verleden tijd. Ik kan de kist thuis al volgooien met deze spullen. Ideaal!

 

 

 

Flaps moeten haaks omlaag kunnen. Ook voor thuis handig, want ik moet altijd iets onder de romp leggen om te voorkomen dat de flaps en rolroeren de vloer raken.

 

 

 

Handig bij nat gras. En hoog gras. Hoog gras belast de roertjes en daarmee de servo's ook al onnodig.

Bij de Radical elektroromp zit de cockpitkap aan de onderkant. Dat is zo ook een stuk makkelijker te doen.

 

 

 


 

Dagje Odoornerveen

 

 

24 augustus 2025

Familiebezoek in de buurt kon uitstekend gecombineerd worden met een middagje vliegen samen met Peter. Het is voor mij tegenwoordig zoeken naar vliegmaatjes met dezelfde interesse. Helemaal mooi meegenomen als ik ook nog wat van iemand kan leren.

 

Mooi weer met weinig wind. Ideaal voor de Prestiges 2PK. Beiden regelmatig leuk weggekomen vanaf redelijk lage hoogte. Thermiek blijft voor mij inmiddels al weer 35 jaar iets magisch.

 

Hier een mooie foto gemaakt door Peter.

 

 

 


 

De wereld van de figuurzaagjes

 

 

Augustus 2025

Op mijn 7e of 8e verjaardag kreeg ik een figuurzaag. Inclusief zo'n berkenhouten plankje en beugeltje. Ik heb dit allemaal nog. Sterker nog, ik gebruik de figuurzaag vandaag de dag nog steeds best veel. Zou me niks verbazen als ik inmiddels enkele honderden meters gezaagd heb de afgelopen 40 jaar.

 

Het fijne van mijn figuurzaagbeugel is dat de "uitlading", zoals dat heet, 380 mm is. Dat houdt in dat ik 380 mm het hout in kan zagen voordat de beugel voorkomt dat je verder kunt. 380 mm is relatief veel als ik zie wat er te koop aangeboden wordt. Als je er een wil aanschaffen en je kunt kiezen adviseer ik een zo groot mogelijke "uitlading". Voor kleine minder krachtige kinderhandjes misschien niet het handigste, maar een paar jaar verder is dat geen issue meer.

 

 

 

Ik heb vaak getwijfeld of een figuurzaagmachine nou niks voor mij zou zijn, maar iedere keer kon ik mezelf niet overtuigen voor de aanschaf ervan.

 

Tegenwoordig twijfel ik opnieuw, maar dan over de aanschaf van een 3D printer. Veel onderdelen die ik zaag zijn malletjes. Malletjes hoef je niet te lijmen en kunnen van glad kunststof zijn. Malletjes mogen ook graag erg nauwkeurig zijn. Dat is exact het werkgebied van een 3D printer. De kosten van zo'n printer, mijn marginale ICT kennis en het in de weg staan van zo'n apparaat voorkomen de stap over de drempel.

 

Doorgaan met figuurzagen dus. Nu wil het geval dat ik ergens rond 1985 3 zakjes met figuurzaagjes heb gekocht. Staan de cijfers 0, 1 en 2 op. We zijn 40 jaar verder en de zaagjes beginnen op te raken. Ik heb een hekel aan misgrijpen, dus ik wil tijdig nieuwe zaagjes.

 

 

 

 

Destijds kon ik de ijzerwarenzaak om de hoek binnenlopen, de zaagjes uitkiezen en afrekenen met mijn zakgeld. Die tijd is voorbij. Geen winkel meer. En ook geen zakgeld meer.

Ik moest dus op internet gaan zoeken en toen bleek dat er niet veel keus is. Weinig handel in. Ook op dit vlak ben ik kennelijk een uitzondering geworden.

 

Ik kwam uit bij figuurzaagjes.com. Daar zit hegner.nl achter.

Ook zij hanteren de cijfers en noemen dat "Fix". Ik heb gevraagd wat Fix betekent en dat wisten ze niet. Ik had zelf de hoop dat Fix iets zou zeggen over het aantal tandjes per inch (TPI) o.i.d., maar dat is niet het geval. Ik kan me niet voorstellen dat het zomaar een getal is, want de zaagjes moeten met verschillende leveranciers uitwisselbaar en dus genormeerd zijn, maar wat het wel is weet dus ook de leverancier niet.

 

De zaagjes kosten tegenwoordig per 12 stuks geen 0,59 Guldencent meer, maar gemiddeld zo'n 4,00 Euro. Zeg maar 30 Eurocent per zaagje.

 

Bij het bekijken van de zaagjes op de website werd ik nieuwsgierig naar de Fix-cijfers die ik nog niet kende. Ging tot en met 12. Ik heb daarom maar Fix 0 en alle even Fix-cijfers tot en met 12 besteld.

 

 

 

Hoe hoger het Fix-getal hoe grover de zaag. Ze zijn allemaal 130 mm lang. Dan krijg je de zaagbreedte gevolgd door de (ja, wat is daar de term voor?) diepte. Zie mijn bestelling hieronder.

 

 

 

Ik heb altijd geleerd dat een zaag met minimaal 2 tanden het te zagen materiaal moet raken. Dat is de reden waarom je het beste je zaag schuin kunt houden als je dun plaatmateriaal gaat zagen. In geval van figuurzaagjes neem je een zaagje met een lagere Fix-waarde als maar één tandje het materiaal raakt. Een figuurzaag scheef houden lukt aan de rand van het materiaal nog wel, maar verderop gaat de beugel het materiaal raken en voorkomt daarmee dat je een slag kunt maken.

 

Ik heb wel gemerkt dat een dunner / smaller zaagje door dikker materiaal niet goed werkt. Dan gaat het zaagje alle kanten op en is "koers houden" niet te doen. Om die reden heb ik ook de zaagjes besteld met hogere Fix waarde. Dan kan ik beter dikker materiaal zagen. Ik ben overigens bekend met het fenomeen decoupeerzaag, maar voor modelbouw is dat vaak te lomp.

 

In het hobbyhok (atelier klinkt beter) liggen 3 doucoupeerzagen. Ik gebruik alleen de oudste. De Bosch P10 van mijn vader. De allersimpelste en de beste. Zeker 50 jaar oud. De nieuwere heb ik gekregen en hebben allemaal instelmogelijkheden. Ik weet niet goed waarom, maar netjes rechdoor zagen lukt daar niet mee.

 

Figuurzaagjes: Wat me dan verder nog opviel was dat de tandjes niet altijd gelijkmatig aangebracht zijn, maar twee om twee, zoals hieronder. En dan alleen bij Fix 6 en 12. Daar heb ik geen verklaring voor. Hopelijk kom ik daar nog achter tijdens het gebruiken.

 

 

 

 


 

Een ouderwetse F3B training (1)

 

 

14 september 2025

Op 24 augustus, 3 weken eerder, vloog ik een dagje samen met de Nederlands kampioen F5J en vandaag een dagje met de Nederlands kampioen F3B: Erik.

 

Erik sprak ik eerder dit jaar op de vliegersvergadering van de KNVvL in Elburg. Ik heb aangegeven dat ik graag weer eens samen F3B zou willen vliegen. Voor het uitleggen van een startlijn van 200 meter biedt de vlieglocatie van mijn vliegclub in Olst geen ruimte. Bovendien kan ik Erik helpen mocht hij willen trainen voor de buitenlandse F3B wedstrijden die er nog wel zijn en waar hij aan meedoet. Win win.

 

Zo ontving ik een week eerder een uitnodiging van Erik voor 14 september. Mooi op tijd want voor F3B vliegen moet ik de V-staarten van de F3G rompen op de F3B rompen schuiven.

 

Omdat het 2 jaar (TWEE JAAR!) geleden is dat ik een F3B model gelierd heb, heb ik ook niet meer omgekeken naar de instellingen van mijn zender. Op het gebied van F3G heb ik onder andere wat timers betreft (7 stuks) de boel wat verder verfijnd en ontwikkeld. Het meeste is ook voor F3B wel van toepassing. Dat heb ik nu grotendeels met elkaar overeen laten komen. Met name de timer voor de afstandstaak waarbij ik om de 15 seconden de resterende tijd door krijg vind ik nogal complex. Timers kopiëren in mijn zender zou een handige optie zijn geweest.

 

Ik heb er voor gekozen om vandaag wel 4 rompen mee te nemen. Mocht Erik tegen mij de afstandstaak willen vliegen dan kan ik eenvoudig met de F3G motor starten. Bovendien was er misschien nog gelegenheid om de werking van de GPS app (ja F3F-Tool) te demonstreren.

 

 

De hele week de weersverwachting in de gaten gehouden, want die was ongunstig voor F3B. Wel gunstig voor mensen die van windkracht 7 en regen houden. Zelfs een dag eerder werd deze voorspelling nog volgehouden. Tegenwoordig gebruik ik wel 4 apps voor het weerbericht. Als je hier het gemiddelde van neemt en zelf ook nog even uit het raam kijkt kun je in de buurt van de werkelijkheid komen.

 

Ik sprak mijn twijfel uit tegen Erik, maar ik hoefde me geen zorgen te maken. Dat bleek te kloppen want zondag 14 september was een perfecte F3B dag. Windkracht 2 - 3 uit het westen, dus niet starten tegen de zon in en wel lekker hoog. Ontzettend veel thermiek en niet al te hoog en nat gras. Wat wil een mens nog meer?

 

Tot mijn verrassing verscheen Nick ook op het toneel. Was 10 jaar geleden dat we elkaar gezien en gesproken hadden. Ook Nick was van plan om volgende week naar Lünen af te reizen voor de Eurotourwedstrijd. Daarom vandaag nog even een generale repetitie voor hem.

 

Hier de start door Wout van de Radical Pro van Nick.

 

 

 

Helaas zou het voor Nick vandaag bij één start blijven. Tijdens het aanvliegen voor de landing (final) dook de Radical plotseling van een meter of 15 hoog recht de akker in. Een Radical kan veel hebben, maar dit was teveel. De vleugelverbinder en een vleugelcentreerpennetje waren gebroken. Verder alles nog heel.

 

De grote vraag is natuurlijk wat er gebeurd was. We vermoeden een brakke ontvangeraccu waarvan de spanning is ingestort door het gebruik van de flaps. Dat zou Nick nagaan in de log van zijn Weatronic systeem. Edit 22-09-2025: Nick heeft laten weten dat het instorten van de spanning inderdaad de oorzaak is geweest van de verbroken radioverbinding.

 

In deze Radical Pro servo's voor 4,8 Volt. Nick heeft met behulp van elektronica het Voltage van het Lion of LiPo ontvangerpakket omlaag afgeregeld. Edit 22-09-2025: Nick heeft laten weten dat in deze Radical Pro conventioneel 4 stuks NiMh ingebouwd zijn. Hij overweegt over te stappen naar Lion of LiPo. Dat had ik verkeerd begrepen. Ik vind dat zelf te ingewikkeld en gebruik, in dezelfde Radical Pro, 4 stuks NiMh penlights van Eneloop. Ik denk al het 3e pakket in 16 jaar tijd.

 

Erik beschikt over 2 stuks Freestyler 6. Vandaag werd nr. 2 ingevlogen. Lijkt me heerlijk om 2 dezelfde modellen te hebben. Dan kun je alles in je zender kopiëren. Mooie kleurstelling ook. Goed te zien. Mijn volgende modellen worden bij voorkeur ook oranje.

 

Hier vader en zoon die samen de halve wereld over reizen en bijna alle wedstrijden F3B en F3F vliegen.

 

 

 

We begonnen met een simpel en ballastloos vluchtje voor afstellen en wennen. Alledrie hoog in thermiek gecirkeld. Daarna zijn Erik en ik de speedtaak gaan vliegen. Duurde voor mij even voordat de vlucht er strak uitzag. Erik was geroutineerd. De beste vlucht voor Erik was 14,8 en voor mij 15,5 seconden. Toch leuk.

 

Overigens met toeterinstallatie bij basis B waar Wout streng de toeter bediende. Leuk om mijn geknutselde toeterinstallatie ook weer eens te gebruiken.

 

 

 


 

NK F5J in Reuver

 

28 september 2025

Vandaag werd een F5J wedstrijd gevlogen bij modelvliegclub De Stootkop in Reuver. Ik was deelnemer, kun je hier meer over lezen.

 

 

 


 

Ouderwets dagje zweven

 

1 oktober 2025

Vandaag was weinig wind en een zonnetje voorspeld. Misschien wel een van de laatste vliegbare dagen van 2025. Misschien ook wel een mogelijkheid om met de 28 jaar oude Stork te vliegen. Dit model heeft met afstand de meeste vlieguren van al mijn modellen. Starten met een lijn en dan zo lang mogelijk zweven is inmiddels al 35 jaar mijn passie.

 

Iets na het middaguur kwam ik aan bij het vliegveld. Best een stevig windje. Meer dan de voorspelde windkracht 2. Toch de Stork in elkaar gezet en de startlijn van 30 meter elastiek en 75 meter nylon uitgelopen. Maar goed ook want de wind begon af te nemen. De Stork houdt niet van wind.

 

De eerste stuk of 8 starts wel iets van thermiek gevonden, maar dat raakte ik steeds kwijt. Echt lekker wegklimmen na de startjes met een gemiddelde starthoogte van 70 meter lukte niet. Dit model van 2,1 kg vliegt toch anders dan een Prestige 2PK van 1,3 kg.

 

Pas in de tweede helft van de middag werd het echt thermisch. Hieronder de worp van de Stork. Ja Stork vleugel met Maxa romp. Na deze start vloog de Stork bijna een uur. De romp van de Maxa is bedoeld voor een vleugel van 4,0 meter. De Storkvleugel is 3,4 meter. Met zo'n extra lange staartboom vliegt dit model erg stabiel.

 

Omdat de thermiek recht boven mijn hoofd bleef hangen ben ik maar in het gras gaan liggen. Ik kreeg last van mijn nek. Liggend vliegen lukt me met de meeste modellen uit mijn vloot niet. Liggend ben je alle referentie kwijt. Maar deze Storkconfiguratie laat zich minuten lang met alleen een richtingroer sturen. Zo stabiel.

 

 

 

Vandaag koos ik voor 4 uurtjes vliegen met de Stork. Ik bedacht me dat de Amigo II ook erg geschikt is voor deze omstandigheden. Dan ga ik niet 28 maar 48 jaar terug in de tijd. Voor mij het echte werk.

 


 

50 jaar F3B

 

Oktober 2025

Op het Modelbouwforum worden hier oude Bouwen & Vliegen edities geplaatst. Ik lees deze oude uitgaven graag. Uiteraard was ik nog geen KNVvL lid in die tijd. Leuk om te zien hoe de eerste stapjes van de wedstrijdklasse F3B werden gezet.

 

 

 


 

Easygliding

 

10 oktober 2025

Vandaag een vrijdag met saai grauw weer. Afgelopen woensdag ook al gevlogen met de Fosa Lift, dus vandaag zin in wat anders. Heel langzaam en soms ook juist hard vliegen op maximaal 1 meter hoogte. Daar kan ik me vreemdgenoeg ook een middagje mee vermaken. Uiteraard mag de Easyglider dan ook op enkele centimeters voor mijn neus langskomen.

 

Deze wijze van vliegen bleek aanstekelijk, want voor ik het wist zaten we dit met 4 man op een rij uit te voeren. Tip: Als je wil lachen moet je dit gaan doen.

 

 

 

De Multiplex Easyglider is voor mij een speciaal model. Ik won deze zwever na een clubwedstrijd. Overhandigd door de weduwe van de pas overleden voorzitter.

 

 

 

Net na het middaguur rende, terwijl ik de Easyglider in de gaten stond te houden, 10 meter voor me nog een das voorbij. Nog nooit eerder gezien. Wat een groot beest. Waarschijnlijk gestoord door sloopwerkzaamheden aan de boerderij.

 

Foto van: https://www.natuurpunt.be/soorten/zoogdieren/das

 

 

 


 

Een middagje Odoorner Luchtvaart Club

 

12 oktober 2025

Vandaag was ik door familiebezoek in de buurt van de Odoorner Luchtvaart Club. Daar was ik dit jaar al eens eerder, maar toen was er niemand. Vandaag wel. Er waren zelfs bekende gezichten. Leuk om even te kijken en te kletsen na 25 jaar weerzien. Schitterende accomodatie en veld. Het veld wordt sinds dit jaar gemaaid door een robotmaaier. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Er werd keurig en beheersd gevlogen in Odoorn. Ook leuk om te zien hoe 5 man druk kunnen zijn met één model. Uiteindelijk vloog de 130 cc motorkist schitterend.

 

 

 


 

Een ouderwetse F3B training (2)

 

18 oktober 2025

Gisteren (vrijdag) uitgenodigd door Erik voor wederom een dagje lieren op de grens van Duiven en Zevenaar. Ik kon daar bij zijn. Op zich weinig interessant, ware het niet dat het toch een indrukwekkende dag werd.

 

Niet alleen door het hagelnieuwe V-JX F3B / F3F model van Erik. Hier meer daarover.

 

Het standaard startplaatje mag natuurlijk niet ontbreken. De start van de V-JX door Wout.

 

 

 

Veel thermiek in de eerste helft van de middag. Dat merkten we aan het constant kleiner worden van onze modellen, maar ook aan passerende cirkelende vogels.

 

Er kwam plotseling een vogel voorbij waar Wout en ik toch even langer naar moesten kijken. Het dier voldeed namelijk niet aan het bekende beeld van een buizerd of ooievaar. Mijn Radical Pro vloog op ca. 300 meter hoogte en deze vogel op ca, 150 meter. Met de flaps omlaag hard gezakt om samen te kunnen cirkelen en om beter te kunnen kijken wat voor vogel het nou was. Wout is vogelkenner en dacht aan een visarend.

 

Eenmaal thuisgekomen kreeg ik direct bericht van Wout. Geen visarend, maar een zeearend!!

 

En inderdaad, dat was hem. Een kijkje in ons vogelboek leerde dat dit beest een spanwijdte van 2 - 2,4 meter en een gewicht van ca. 5 kg heeft. Enorme vleugelkoorde ook. Een vliegende deur dus. Wat een imposante roofvogel.

 

Hij of zij was helaas niet gecharmeerd van de Radical Pro waardoor na enkele rondjes een scheiding volgde. Niet eerder zo'n grote vogel gezien. Een buizerd heeft de halve spanwijdte. Een ooievaar en rode wouw hebben een spanwijdte van ca. 1,6 meter. Die kende ik al wel.

 

Volgende foto is niet van mij.

 

 

 


 

Jeti MUI & Jeti MULi

 

Oktober 2025

Jeti heeft handige sensoren voor telemetrie. En net zo handig kunnen de meetwaarden getoond worden op het display van de zender. Ik heb inmiddels verschillende sensoren, waaronder sinds kort de MULi 6S Ex. Leek me een mooi moment om mijn ervaringen met de MUI en MULi eens te noteren.

 

 

De namen van de Jeti sensoren beginnen allemaal met een "M". Van Measure.

 

Jeti MUI

In geval van de MUI: Measure spanning (Volt = U) en stroom (Ampère = I).

Op het display van de zender kun je de volgende waarden laten tonen:

- Spanning over de vliegaccu (niet de ontvangeraccu);

- Stroom;

- Capaciteit;

- Meettijd (run time).

 

Zelf heb ik alleen baat bij inzage in de verbruikte capaciteit. De andere waarden kan de Aerobtec sensor Altis V4+ ook tonen. Ik heb Aerobtec weleens gevraagd of de verbruikte capaciteit daar aan toe gevoegd kan worden, maar dat bleek te lastig.

 

Ik vlieg nog wel eens met een simpele piepschuim zwever. Hierin pas ik een accupakket van 2700 mAh toe. Ik heb ingesteld dat ik na een verbruik van 2200 mAh (= 80% = maximaal en nog veilig leeggetrokken) een vriendelijke melding krijg dat er geland dient te worden. Daarmee hoef je ook niet telkens op je display te kijken voor de status.

 

Deze MUI heb je in 5 verschillende uitvoeringen, van 30 tot 200 Ampère. 

 

Als je alleen inzage hoeft te hebben in de spanning over de vliegaccu is het handiger om de MULi te gebruiken. Deze sensor is kleiner, lichter en zit niet tussen de vliegaccu en de regelaar (tegenwoordig vaak Electronic Speed Controlere = ESC genoemd) in wat je veiliger zou kunnen noemen.

 

JETI MULi

Over deze sensor is weinig informatie te vinden. Dat motiveerde mij voor dit stukje tekst.

 

MULi: Measure spanning (Volt = U) over Lithium cellen. Dit kunnen LiPo en Li-Ion cellen zijn.

 

De Muli moet op de balanceerstekker aangesloten worden. Dat is mogelijk tot en met 6 cellen (6S).

Past niet op alle balanceerstekkers. Vanwege de steekmaat van de pennetjes alleen op EH en XH stekkers en niet op ThunderPower (TP) en FlightPower (FP) die ik ook heb. De benodigde steekmaat is 2,5 mm. TP en FP stekkers hebben een steekmaat van 2 mm.

 

Op het display van de zender kun je de volgende waarden laten tonen:

- Spanning over cel 1;

- Spanning over cel 2;

- Spanning over cel 3;

- Spanning over cel 4;

- Spanning over cel 5;

- Spanning over cel 6;

- Laagste spanning over alle cellen samen;

- Cel met laagste spannning,

- Spanning over alle cellen.

 

Standaard, zonder extra telemetriesensoren, koppelt de ontvanger de spanning terug naar de zender. Dat is de spanning over de ontvanger en servo's. Maar in geval van een LiPo of Li-ion vliegaccu (3S of meer) in combinatie met een Battery Elimination Circuit (BEC) is dit een omlaag gebrachte en constante spanning.

 

Goed om te weten dat de ontvanger en daarmee de servo's voldoende gevoed worden, maar dat zegt dan nog niks over de spanning over en status van de vliegaccu. Of de spanning over de individuele cellen. Een brakke of veel te leeggetrokken vliegaccu kan de ontvanger nog steeds met bijvoorbeeld 5,5 Volt voeden, terwijl deze vliegaccu op het punt staat kapot te gaan wat nadelige gevolgen zou kunnen hebben voor je model.

 

De spanning van een Li-xx cel / pakket in onbelaste situatie zegt ook iets over de resterende capaciteit. Maar dan moet je wel de spanning aflezen op een onbelast moment. Onder belasting is de spanning lager en geeft een verkeerd beeld van de resterende capaciteit. Wel een veilig verkeerd beeld.

 

Dat maakt een MULi uitermate geschikt voor elektrozwevers, maar minder voor motormodellen. Motormodellen belasten de vliegaccu continu, terwijl een elektrozwever de motor uit heeft na de start en tijdens het zweven.

 

Ook voor de MULi kun je een alarm instellen. Als je met een MUI een alarm instelt op 80% van de capaciteit van de vliegaccu kun je met een MULi het alarm op ≤ 3,7 Volt per cel zetten. Onbelast.

 

Zo kun je met een elektrozwever gerust doorvliegen en opnieuw starten totdat je de melding krijgt dat je moet landen. Je kunt hier voor jezelf een veiligheidsmarge voor programmeren door bijvoorbeeld voor 3,75 Volt in plaats van 3,7 Volt per cel te kiezen. Dan kun je nog gerust van grote hoogte omlaag komen.

 

Als je de meldingen onafhankelijk wil maken van het aantal cellen in een accupakket kun je kiezen voor "cel met de laagste spanning". Dat is altijd het veiligst.

 

 

 

Terug naar modelvliegen