Terug naar Modelvliegen

 F3B Seizoen 2004:

 


 

Het seizoen is begonnen!

 

9 november 2003 het seizoen afgesloten. Dit is nog even de einduitslag van 2003 (vorige seizoen):

 

 

15 februari 2004 hebben we de draad weer opgepakt.

 

De trotse Knaufbrothers en tevens mijn teamgenoten Daan Burema en Nico van den Burg poseren even met hun hagelnieuwe zelfgebouwde No Gravity op het nieuwe veld van V4 in Vogelenzang:

 

 

 

Jaren later ontving ik wat foto's. Zonde om ze niet te tonen, toch?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Een paar redelijke F3B starts

 

 

Voor een Ellipse 2V van Jaro Müller dan. Hier gemaakt tijdens een training op 27 februari 2004.

 

 


 

Op 16 mei 2004 de 1e wedstrijd F3B in Swalmen

 

Na 9 trainingen tussen 9 februari en 16 mei hadden we de 1e wedstrijd in Swalmen op zondag 16 mei.

 

De trainingsdata waren:

 

15 en 27 februari

27 maart

11, 17, en 25 april

2, 9 en 14 mei

Het Knaufteam:

 

 

 

Knaufbrothers:

 

LA: Sander Buitendijk

RA: Theo Volkers

LV: Nico van den Burg

RV: Daan Burema

 

 

Omstandigheden:

windkracht 2, richting schuin achter.

 

I.v.m. Alti2 hoogteloggerproblemen (zeg maar gewoon vergeten aan te zetten) hier alleen de grafiek van de laatste thermiekvlucht.

 

 

 

 

 

De uitslag van vandaag:

 

 


 

Op 13 juni de 2e wedstrijd F3B in Woensdrecht

 

Na 2 trainingen werd de 2e wedstrijd in Woensdrecht op zondag 13 juni georganiseerd door

MVC De Grondpiloten.

 

De trainingsdata waren:

 

23 en 29 mei

 

Slechte prestaties van mijn team en dan van mijzelf in het bijzonder in Woensdrecht.

Omstandigheden windkracht 2-3 recht van voren.

 

Wegens het constant vergeten van de hoogtelogger Alti2 heb ik het inschakelen in combinatie met het hoogteroer gezet. Die vergeet je meestal niet.

 

De laatste vlucht, de 2e duurtaak (gele lijn) had veel beter gemoeten. Een kwalijknemertje!

 

 

 

Gelukkig wist Nico met de 3e plaats de eer van het team te redden.

 

 

De uitslag van vandaag:

 


 

Een still-air grafiek van een Ellipse 2V.

Ik wilde eens weten wat zo'n Ellipse 2V van Jaro Müller nou doet zonder thermiek of wind: Still-air.

22 augustus 2004 's avonds. Redelijk hoog afgedoken, weinig hoogte erbij gepakt en toch nog ruim 7 minuten.

 


3 oktober de 3e en laatste F3B wedstrijd in Nuland

Met 8 trainingen sinds de vorige wedstrijd stonden we vandaag in Nuland.

Omstandigheden: Windkracht 3-4 redelijk van voren.

De trainingsdata waren:

23 juli

1, 22 en 29 augustus

5, 7, 19 en 26 september

 

Wat feiten:

- Gigantische crash van teammaat Daan......

- Heel veel lijnbreuken bij iedereen.

- Zelfs de 1,25 mm lijnen worden doormidden getrokken.

 

Bijna iedereen loopt averij op. Ik land zelf erg slecht bij de één na laatste vlucht (afstandstaak). Hierdoor breekt de romp halverwege zo goed als door. Na een hele snelle reparatie, d.w.z. glasmat wikkelen en secondelijm druppelen, kon er nog een heel voorzichtig startje gemaakt worden voor de laatste thermiektaak met een giga kromme romp. Met de trim van beide knuppels volledig in de hoek toch nog goed voor 978,3 punten...

 

Wat in onderstaande grafiek opvalt is de 2e speedstart (lichtblauw). Over het algemeen staat een hoge start garant voor een goed resultaat. Dat geldt eigenlijk voor iedere taak. In dit geval was de vlucht goed voor 918,7 punten en een nieuw persoonlijk record van 17,7 seconden op speed. Een goed momentje dus!

 

 

 

De uitslag van vandaag:

 


De einduitslag voor het F3B seizoen 2004

 

 

WK 2005 selectie:

Info:

Voor de WK ploeg 2005 selecteer je je door bij de eerste 3 te eindigen berekend over 2 seizoenen. In dit geval gaat het om de seizoenen 2003 en 2004. Daar zit over deze 2 seizoenen dus erg weinig verschil in. M.a.w. er wordt door de deelnemers behoorlijk constant gevlogen.

Helaas moeten nr. 1 Jeroen Smits en nr. 3 Nico van den Burg door omstandigheden afhaken voor deelname aan het WK. Dit houdt in dat het gehele Nederlandse volk zich in Finland in 2005 laat vertegenwoordigen door: nr. 2 Frits Donker Duyvis, nr. 4 Frans Vreugdenhil en nr. 5 Sander Buitendijk.

 

Terug naar Modelvliegen