Terug naar Historie  F3B Seizoen 2013  

 

 

De Fosa Lift

 

Eind juni 2012 besteld en eind september 2012 in huis. Zo kan het dus ook. En wat een perfectie. De vleugels, stabilo en neusconus sluiten mooi strak aan. Een kwestie van apparatuur inbouwen, d.w.z. alleen de servo's voor de V-staart (in de vleugel zijn ze al ingebouwd), de ontvanger en de accu, en vliegen maar. Al is het nog geen 2013, hier toch alvast een verslagje over de Fosa Lift in oktober 2012

 

Apparatuur

In de vleugel van de Radical Pro zijn 4 Graupner DS3068 servo's ingebouwd en daar ben ik tevreden over. Die wilde ik in de Fosa ook wel weer hebben. De Graupner DS3288 werd mij echter geadviseerd. 2mm platter, bijna 2x zo sterk bij hetzelfde voltage en ca. 25,- Euro per stuk goedkoper. OK dan! Voor de

V-staart blijkt slechts 1 type servo geschikt te zijn, en dat is de Graupner DS3728. Helaas is hier op een of andere manier slecht aan te komen. Toen ik uiteindelijk een zaakje in Oostenrijk vond die ze kon leveren heb ik er direct een aantal aangeschaft. Voor het ontvangst vertrouw ik weer op de Weatronic Smart 8. Daar heb ik nog geen slechte ervaringen mee. Het was een beetje passen en meten, maar ook in de Fosa Lift passen 4 Sanyo Eneloops van 1900mAh. Beter bekend als de Eneloop 2000...

 

Ballast

In de Fosa Lift kun je je ballast kwijt in de vleugel en in de romp. Daar is slim over nagedacht. Met alleen een ballastmogelijkheid in de vleugel, zoals bij de Radical en de Crossfire, kun je niet op het laatste moment je ballast wijzigen aan de hand van de omstandigheden boven het veld. Je moet namelijk beide vleugelhelften losmaken (plakband en stekker) om je ballast te wijzigen. Bovendien zul je bij 2 van de 3 taken ballast toe moeten voegen wat pleit voor eenvoudige toegang. Bij de speedtaak in de regel meer dan bij de afstandstaak. De bouwer van dit model, Jiri Baudis, heeft bedacht dat je de ballast voor de afstandstaak kwijt kunt in de vleugel. Dan zit je op zo'n 2900 gram. Dat is voor afstand toch wel het minimum. Eventuele extra ballast voor de afstandstaak of voor de speedtaak kun je kwijt in de romp. Dat is dan zo'n 500 gram extra. Je hoeft je vleugelhelften nu maar één keer los te maken per ronde. Dat is comfortabel en je kunt dus sneller inspringen op de omstandigheden. Er is alleen een nadeel aan deze ballastkoker in de romp. Daar kom ik zo op terug.

 

Inbouwen

Eerst de snoertjes, servo's en de ontvanger plaatsen. Daarna vaststellen of het accupakket dat je in gedachten had ook past...

 

 

Voor de vleugelhelften maak altijd gebruik van de "groene MPX Hochstrom connectoren". Deze stekkers hebben 6 pennetjes en dat is precies het juiste gewenste aantal per vleugelhelft. Nog net te zien op de afbeelding hieronder is dat alleen het pulssnoertje met de ontvanger verbonden wordt. De plus en min heb ik losgeknipt, omdat ik de servo's niet gevoed wil hebben via de ontvanger. Hierover verderop meer.

 

Een afbeelding van mijn 3e hand:

 

 

 

Als elektrisch schema houd ik altijd de volgende aan: (klik voor groter formaat)

 

 

 

Een veiliger schema is er volgens mij niet. Even wat opmerkingen hierbij:

- De bedrading in de vleugel van de rolroer- en flapservo gaan apart naar de "groene MPX stekker". Zie afbeelding 1 hieronder. Je zou gewicht uit kunnen sparen door de plus en min af te takken voor de flapservo's van de bedrading naar de rolroerservo's. Bij een slecht contact in de groene MPX stekker heb je dan één vleugelhelft niet meer bestuurbaar. Besparen hierop is verkeerde zuinigheid vind ik.
- Gebruik geen schakelaar maar een goudstekker. In dit geval een 2,5mm goudstekker.
- Soldeer de accu en de bedrading aan de accu met 1,5mm kwadraat snoer. Dunner is te kwetsbaar en heb ik bij anderen al eens fout zien gaan. Zie afbeelding 2 hieronder.
- Voed de servo's direct vanuit de accu en niet via de ontvanger. Allemaal extra contactjes en connectortjes en daarmee extra kans op storing. Bovendien wil ik geen hoge stromen door de ontvanger jagen. En van hoge stromen is weldegelijk sprake bij een F3B model.
- Het is verstandig om de groene MPX connector in de vleugelhelft te verlijmen en aan de kant van de romp los te laten. Zie de afbeelding 3 hieronder. Je kunt de groene connector verlijmen aan zowel de vleugel- als aan de rompkant, maar dat is een afrader. Een vleugel beweegt altijd t.o.v. de romp. Alleen al deze reden is doorslaggevend om één van de twee los te houden, maar er is nog een belangrijkere reden om niet beiden vast te lijmen. Als een van de verlijmde groene helften (mannetje of vrouwtje) losraakt bij het opschuiven van de vleugel tegen de romp kun je dat niet zien en weten. Dat is eng en kan fout gaan tijdens het vliegen.

 

 

Afbeelding 1: De bedrading naar de servo's apart.

 

 

 

Afbeelding 2: Het gesoldeerde accupakket. De pulsdraad kun je natuurlijk weglaten.

 

 

 

Afbeelding 3: De "loshangende" groene MPX Hochstromconnector. De 6 draadjes zijn ingegoten met van die warme lijm. Dat is namelijk de plek waar je de stekker vast houdt bij het lostrekken. Dan wil je niet de soldeerverbinding belasten.

 

 

 

Nu we toch bovenstaande foto voor onze neus hebben. De ballastkoker en zijn enorme nadeel, daar zou ik nog op terugkomen. Eenmaal gevuld met ballast weegt deze koker 500 gram. Bij een stevige landing, en die heb je ook na afloop van de afstands- en de speedtaak, wil deze koker maar één ding: Naar voren! Op de foto hieronder is te zien waar die dan tegenaan "beukt"; De servo's. Omdat de koker niet fatsoenlijk te verlijmen is achterin de romp i.v.m. de stuurstangen heb ik aan weerszijden tussen de koker en de romp met wat glasmat de koker aan de romp verlijmd. Ondanks dit ben ik er nog steeds niet helemaal kapot van. Jaren geleden had ik een elektrozwever die zijn vliegaccu "kwijt kon" door via de cockpitkap naar buiten te schieten vanaf een hellinkje in de romp. Dat gaat hier niet op, maar zou je wel graag willen.

 

 

De koker kan bij een slechte lijmverbinding dus tegen de servobevestiging aan botsen. Je zou bij een haastige herstart maar niet in de gaten hebben dat het servoplankje loszit... Om die reden heb ik het servoplankje rondom (boven en onder) verlijmd met glassnippers verdikte epoxy.

 

Over het servoplankje is volgens mij net zo lang nagedacht als voor het ontwerp van het hele model. Omdat de ballastkoker half boven de achterste servo zit kun je dus nooit bij de bevestigingsschroefjes van deze servo. Dat heeft meneer Baudis opgelost door het servosteuntje strak in het multiplex schotje te schuiven. Het was handig geweest als hier een beschrijving voor bij het model had gezeten. Uiteindelijk snapte ik wat de bedoeling was. Ik kan me voorstellen dat meer modelvliegers hier moeite mee hebben.

 

 

De volgende afbeelding is een eerder getoonde foto, maar dan even ingezoomd. Ik heb lang nagedacht over het inbouwen van die 2x 2,4 GHz antennes van de Smart 8. Ik heb ook lang mijn twijfels gehad over 2,4 GHz, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik geen snars verstand heb van die 2,4 GHz techniek en bovendien de

35 / 40 mHz techniek (antenne van 1,0 meter) gewend ben. Maar om een lang verhaal kort te maken: Mits je een "rompvoorkant" hebt die niet van koolstof of Aramide weefsel is werkt dit goed. Ik heb een stukje "bowdenkabel-buitenbuis" gebruikt om de antennes in door te voeren. Het schijnt dat de laatste 3 cm 90 graden t.o.v. elkaar moeten liggen, vandaar de knik. Je zou ze ook uit de buurt moeten houden van bedrading en apparatuur. Dat kan in een F3B model simpelweg niet. Waarschijnlijk allemaal redenen voor mijn "angst".

Om die angst weg te nemen heb ik de reikwijdtetest 3x op 3 verschillende manieren gedaan. Daarna de eerste start ca. 70 meter hoog gemaakt. De tweede ca. 150 meter en daarna voluit en een eindje wegvliegen. Geen probleem. De Weatronicset gaf af en toe een klein piepje, maar daar bleef het bij.

 

De 2 bowdenkabeltjes om de 2 antennes in door te voeren:

 

 

 

Het resultaat

Eenmaal klaar weegt de Fosa Lift 2135 gram. Dat is exact evenveel als mijn Crossfire, die ook dezelfde afmetingen heeft. Op het moment dat ik dit verhaal intik heb ik 2 dagen gevlogen en kan ik wat meer zeggen over de kwaliteit van de Fosa Lift. De vleugelhuid van de Crossfire is een stuk beter van kwaliteit. De Crossfire is anno 2013 7 jaar oud, heeft veel vlieguren en de vleugel ziet er beter uit dan de Fosa nu al. Bij de Fosa zie je de huid "rimpelen" ter hoogte van de servo's en de ribben (ribben? Ja er zitten ribben in de vleugel. daar kom je achter als je de servosnoertjes wilt doorvoeren...) en ook de gebruikte lak is van een matige kwaliteit. De vleugels van mijn eerdere F3B modellen kon je met een redelijk agressief schoonmaakmiddel (soms noodzakelijk) schoonmaken. Dat kun je bij de Fosa niet doen. Kwetsbaarder en toch even zwaar. Dat is jammer.

 

De ballastmogelijkheden. Origineel is maximaal 3435 gram vliegklaargewicht mogelijk. Dat vond ik wat weinig. Helemaal nadat ik o.a. het Nederlands F3F team heb zien vliegen tijdens het WK F3F in Rügen begin oktober 2012... Ik heb daarom 8x pennen van rond 8mm gemaakt van 60 gram per stuk die in de 2 vleugelverbinders kunnen. Dan krijg je deze tabel:

 

Niet alleen voor het F3F vliegen is 3400 gram te weinig. Ook in Nederland met een beetje wind en thermiek wil je toch zwaarder kunnen vliegen. Ik tenminste wel.

 

Het vliegen met de Fosa lift

Verrassend is dat maar een paar gram lood in de neus van het model toegevoegd hoefde te worden. Het zwaartepunt heb ik op 105mm vanaf de voorlijst gehouden. M.b.v. Google heb ik wat waarden zoals uitslagen, positie starthaak en zwaartepunt gevonden. Dat had er natuurlijk bijgeleverd moeten worden, maar de doelgroep is waarschijnlijk niet de beginnende F3B of F3F vlieger...

De starthaak heb ik op de aangegeven positie geschoven. Verder naar voren kan ook niet. De uitslagen en instellingen heb ik gekopieerd van de Radical Pro. Dat bleek na de eerste start erg in de buurt te komen.

Ik heb de volgende instellingen t.o.v. de Radical Pro gewijzigd:

- Een nog kleinere uitslag op het hoogteroer.

- Zwaartepunt op 106 - 107 mm.

- Meer down meemixen tijdens het eerste gedeelte van de start.

- Meer down meemixen tijdens de landingsstand (butterfly).

- Uitslagen op de rolroeren groter.  

 

Ik heb nu 15 starts gemaakt waarvan vier thermiekvluchten. Zonder thermiek en met een matige starthoogte zijn de 10 minuten redelijk eenvoudig volgevlogen. Verder heb ik het idee dat de Fosa Lift strakker vliegt tijdens de afstands- en speedtaak dan mijn voorgaande modellen. Misschien heeft de langere staartboom daar mee te maken. Ook was ik niet gewend aan flaps die zo goed als 90 graden omlaag kunnen tijdens de landing. Zeker met een "leeg" model komt het model dan op "wandelsnelheid binnen" (waardoor je bijna tussen de koeien of in het hek van het naastgelegen weiland landt).

 

Over de 4 Graupners DS3288 ben ik nog niet volledig tevreden. Als ik ze vergelijk met de DS3068 vind ik het terugkeren naar de middenstand maar matig. Als de instellingen binnen een 0,5mm liggen is het vervelend als de nauwkeurigheid van de servo minder dan dit is. Ik ben voor nu nog even voorzichtig met harde uitspraken, want de nauwkeurigheid zou ook voort kunnen komen uit de RDS Anlenkung. Ik ga er dus eerst maar eens uitgebreid mee vliegen voordat ik conclusies trek.

 

Omdat teamgenoten Robert en Ben ook met een Fosa Lift vliegen kunnen we d.m.v. hoogteloggers onze starthoogten vergelijken. Eerst de winter van 2012 / 2013 maar even afwachten...

 

 

 


 

14 april de 1e wedstrijd in het oosten van het land

 

Met uitstekende weersomstandigheden en een relatief grote groep van 15 deelnemers stonden we vandaag ergens in het oosten van het land. Lekker vaag dat laatste, maar dat moet helaas. 9.00 uur aantreden stond in de uitnodiging. Als je dat had aangehouden, zoals ik, was je samen met mij een half uur te laat geweest. Geen paniek. De boel stond in 45 minuten.

 

Het was de eerste mooie dag van het jaar. Samen met de deelnemers en toeschouwers van de Amstel Gold Race en de Rotterdam Marathon waren wij daar erg tevreden over. 6 maanden vrieskou is geen pretje. Veel vliegen is voorafgaand aan de wedstrijd voor niemand echt mogelijk geweest. Gelukkig zit iedereen in hetzelfde schuitje. Bij deze tak van sport heb je nog geen hoogtestages en Mallorca trainingen. De training op 2e Paasdag j.l. staat bij ons team nog goed in het geheugen. We braken 10 lijnen en verloren 3 parachutes. Vandaag waren de omstandigheden minder ruig.

 

Er waren weinig nieuwe modellen te zien. Een Freestyler van Roel Beijers en een Stinger van Erik Heijne waren nieuw. Het veld (de wei) was weer flink groot zodat we tegen de wind in konden starten. De dag begon wat grauw en daarmee vielen de eerste thermiekvluchten niet mee. Het kwam neer op zo hoog mogelijk starten om het jezelf makkelijk te maken. En dat hoge starten valt voor team Aeolus al helemaal niet mee. Dat is nog veel te wisselvallig en moet maar eens beter onder de loep genomen worden.

 

Wedstrijdleider Wout heeft het weer voor elkaar gekregen om een prima team van helpers bij elkaar te krijgen. Er zijn dus 9 helpers nodig voor een wedstrijd met 15 deelnemers. In dit geval zelfs een foutloze wedstrijd. Heel goed. Ook de deelnemers waren goed bezig. Niemand ging naar huis met schade.

 

Net als zo ongeveer iedereen mocht ik ook een pak slaag in ontvangst nemen. In dit geval van Frits die 27 rakken vloog tijdens de 2e afstandstaak waarbij ik achter bleef met 21 stuks. De oorzaak was ook direct duidelijk. Een slechte start met slechts 3200 gram vlieggewicht tegen een prima start met 3500 gram vlieggewicht. Met wat thermieken in de werktijd kon ik het hoogteverschil nog wel goedmaken, maar daarna legde ik het af op snelheid. Een goede les voor de volgende keer.

 

Teamgenoten Ben en Robert bleven ook niet vrij van slaag. Ben heeft 4x gestart en alle keren de lijnen gebroken waardoor een speedvlucht van ca. 21 seconden het resultaat was. Op zich nog een geluk. De speedvlucht daarvoor keerde hij zijn Fosa net te vroeg bij basis B waardoor een extra rondje gevlogen moest worden.  Robert heeft wat punten verspeeld op thermiek en afstand, maar uiteindelijk wel als beste van ons team gepresteerd. Ons nieuwe teamlid Marc Mansveld heeft een uitstekende dag achter de rug. Met een voor hem relatief onbekend model, Viking, vloog hij een nieuw PR van ca. 22 seconden. Helemaal niet slecht en goed voor het moraal. We gaan voor een stijgende lijn. Hierna nog wat foto's, de uitslag en een filmpje.

 

Wedstrijdleider Wout wel erg alleen

 

 

 

Ben tijdens één van de twee ongelukkige speedvluchten

 

 

 

Nick werpt de Cyril van Ronald...

 

 

 

...die er een stukje mee gaat speedvliegen

 

 

 

Frits werpt zijn Fletcher...

 

 

 

...die nu in handen is van Ron

 

 

 

De Radical van Frans krijgt een zetje...

 

 

 

...die op zijn beurt heen en weer gaat vliegen

 

 

 

Ben moest wat goedmaken met de duurtaak

 

 

 

Ronald met de meeste trainingsuren van iedereen

 

 

 

Altijd een leuk plaatje

 

 

 

Marc was goed bezig

 

 

 

Team Freebird op een rij

 

 

 

Volgens mij gebeurt daar wat

 

 

 

Een met uitsterven bedreigde antenne van Erik

 

 

 

Jeroen 1 - Frits 2 - Frans 3

 

 

 

Hier nog een filmpje van de landing van Frans Vreugdenhil

 

 

De uitslag van vandaag.

 

 


 

11 en 12 mei, Eurotour F3B in Deelen

 

Dit weekend was slecht weer voorspeld. Dat kwam ook uit. Ondanks de prima organisatie konden maar 2 ronden gevlogen worden. Sneu voor sommige deelnemers die wel 2000 km. hadden gereden. Ook sneu voor alle Nederlandse F3B piloten die onder de rakken zaten, waaronder ik, of rondliepen met een microfoon.

 

Het gaf me wel gelegenheid eens te kijken hoe er nu door de internationale profi's wordt gekeerd bij basis B. Daar heb ik ook wat filmpjes van gemaakt. Ik heb ook de tijd geklokt vanaf het moment dat het model basis B uitvliegt tot dat het model er weer invliegt. Het komt er op neer dat als je op het signaal wacht voordat je aan je hoogteroer trekt je tussen 1,5 en 2 seconden bij je vliegtijd kunt optellen. Dat verklaard de missers in de filmpjes hieronder!

 

De winnaar van de speedcup met een gemiddelde van 14,0 seconden: Andreas Herrig.

 

In dit filmpje zijn laatste run in 13,15 seconden.

 

Tijdens de start uitbreken om beter tegen de wind in te starten: doet meneer niet aan. De 3 keerpunten tegen de wind in maken: doet hij ook niet aan. Strak sturen en niet wachten op het signaal: doet hij wel aan.

Zo moet het dus!

 

Een filmpje over "Hoe het niet moet".

 

Ach, nog een filmpje over "Hoe het niet moet".

 

Er wordt wel getoeterd, maar dat kwam omdat een niet nader te noemen jurypersoon zijn zenuwen niet kon bedwingen. Deze vluchten moesten over en daar zullen de vliegers blij mee zijn. De uitslag en uitgebreidere verslagen zijn op internet te vinden. Ik ben zelf alleen op zondag geweest vandaar.


 

 

7 juni, zomaar een foto en een filmpje

 

En nog bedankt voor het avondje toeteren bij basis B Bertus!

 

 

 

Een maximaal gewicht van 3920 gram met windkracht 4. Eens proberen.

 

Leuk gefilmd en gemonteerd Rob!


 

16 juni de 2e wedstrijd in Swalmen

 

Vandaag waren we op bezoek in Swalmen bij MVC De Stootkop. Hier kom ik al jaren en ik vind het altijd goed verzorgd, ontspannen en gezellig. Dat maakt het de 2 uur durende enkele reis wel waard.
 

De eerste groep van 4 voor de duurtaak ging van start om 10.15 uur. Ik mocht daarin meevliegen. Na 6 minuten zaten 3 modellen hoog en droog en 1 model laag op ca. 80 meter hoogte. Dat model hoorde bij mij. Ik heb de 10 minuten wel gehaald, maar vraag niet hoe. Ik begin zo'n zondagochtend toch liever anders. De landing was slordig waardoor ik alsnog 22 punten verspeelde. In de grafiek hieronder van een tijdelijk HobbybobKing hoogteloggertje kun je zien dat ik relatief hoog gestart ben en dat ik in de eerste minuut blijkbaar ook door thermiek ben gevlogen. Dat is me ontgaan waardoor ik het later moeilijk gekregen heb.

 


 

Teamgenoten Ben en Robert kampten met hetzelfde probleem waarbij Ben zijn Fosa Lift niet hoog kon houden en Robert het geluk had dat de tegenstanders ook vroegtijdig landden.

Na de duurtaak kwam de afstandstaak. Helaas maakte ik na een afweging de verkeerde keus om niet over te starten. Dat heeft mij veel punten gekost en misschien wel de uiteindelijke 2e plek van vandaag. Maar goed, zo kunnen alle deelnemers wel redeneren. Mijn starthoogten zijn al niet goed te noemen, maar de start voor de afstandstaak was wel erg slecht. Robert en Ben presteerden gelukkig beter. Marc presteert stabiel met een licht stijgende lijn. Ook prima.

De 2 speedtaken verliepen voor mij erg goed. Beide keren de een na snelste tijd. En de 2e zelfs met een verbetering van mijn PR. Die is nu 14,9 seconden! Tijdens trainingen wordt nog wel eens een 13-er gevlogen, maar dat zijn geen officiële tijden en tellen niet mee. De 20 speedvluchtjes, met weliswaar een Radical Pro, 2 dagen eerder op vrijdagavond waren dus erg zinvol. Nog bedankt voor het toeteren bij basis B Bertus!

De 2e afstandstaak kon ik het opnemen tegen o.a. Ronald en Jeroen. Met niet al teveel ballast gokte ik op matige thermische omstandigheden. Het bleek wel thermisch. Het werd een spannende race. Op de eerste plaats omdat Jeroen de startlijn brak tijdens de start en op de tweede plaats omdat het met hoge snelheden redelijk gelijk opging. Uiteindelijk won Ronald met 26 laps. Ik volgende met 25 en Jeroen met 24. Daar hebben we even bij stilgestaan. Marc had pech bij de landing en brak zijn romp. Kwam bekend voor, want dat heb ik in het verleden ook al 3x gepresteerd. Helaas kon hij de laatste duurvlucht niet meer maken.

Tijdens de laatste duurtaak is niemand, op een enkeling na, in problemen gekomen.

De trukendoos
Vandaag werd het doosje 2x opengetrokken. Na een goede speedvlucht of na constateren van goede lucht boven het veld wat verder weg landen na je speedtaak. Hierdoor kan de werktijd van de volgende deelnemer wat later in gaan in de verwachting dat het “goede moment” voorbij trekt was er een. Uiteraard gepaard met een rustige ophaalwandeling. Het hielp niet want ik vloog mijn 14,9 direct daarna. Na het delven van het onderspit twijfelen aan de geluidsinstallatie was de tweede. Met de installatie bleek niets mis en met de waarnemers evenmin. Wedstrijdleider Arnout ging hier in beide gevallen goed mee om. Het zorgde voor wat extra vermaak op het veld.

 

Wedstrijdleider Arnout in actie: Ik zie een boterham, koelbox, thermosfles en comfi tuinstoel
 

 

 

Weer zo'n mooie worp van Ron Gijzen

 

 

 

De mannen onder het rak serieus wanneer dat moest

 

 

 

Ronald als laatste deelnemer van de 1e speedronde gooit roet in het eten van mijn tot dan toe 1000 met een tijd van 15,9 seconden tegen mijn tijd van 16,8 seconden.

 

Hier een filmpje van de speedvlucht van Ronald Boerman (1000 punten)

 

Hier een filmpje van de speedvlucht van Jeroen Smits (919 punten)

 

 Hier een filmpje van de speedvlucht van Frits Donker Duyvis (923 punten)

 

Hier een filmpje van de speedvlucht van Frans Vreugdenhil (936 punten)

 

 

Podium: Frits 1, Jeroen 2 en Ronald 3

 

 

 

De uitslag van vandaag

 


 

23 juni de 3e wedstrijd in het oosten van het land

 

Dit was een dag met hoogte- en dieptepunten en alles daar tussenin. Om bij het begin te beginnen:
De weersvoorspelling was erg slecht. Om die reden hebben een aantal deelnemers zaterdagavond voor de wedstrijd voorgesteld om deze wedstrijd te verplaatsen naar de uitwijkdag in september. Er ontstond een mailwisseling waarvan ik uiteindelijk een deel niet heb ontvangen. De bevestiging dat de wedstrijd wel plaats zou vinden hoorde bij dat deel. Om 22.00 uur zaterdagavond heb ik maar bedacht dat de auto volgebouwd kon worden met F3B spul.

Eric Velthuizen en ik vertrokken om 7.30 uur in de stromende regen met windkracht 5. Eric was zo slim geweest om de mail waarin de locatie werd vermeld uit te printen en mee te nemen. Ik had iets ontvangen met coördin aten, maar dat bleek niet de laatste en bovendien ook niet te kloppen.

Er stond inderdaad een flinke windkracht 5. Met lichte tegenzin en tussen de regenbuien door hebben we de modellen, de apparatuur en de lieren in elkaar gezet. Behalve Ron, want die was weer op weg naar huis om een deel van de toeterinstallatie op te halen. Uiteindelijk was de vertraging hierdoor voor niemand een probleem omdat de regenbuien de wedstrijd toch al ophielden. Ron heeft zelf ook niets gemist.

Ik had zelf besloten om met mijn reserve model te vliegen. Dat is de Radical Pro. Deze heeft een extra laag carbondoek in de vleugelhuid, Graupner DS3068 servo’s zonder speling en daarmee ook geen flutterende flaps, zoals tijdens de vorige wedstrijd, en heeft een leeggewicht van 2250 gram wat prima is met windkracht 5+.


Marc had na de opgelopen averij vorige week in Swalmen zijn Viking weer vliegklaar. De reikwijdtetest verliep goed, behalve dat ik ontdekte dat een hoogteroer van de V-staart erg uit het midden stond en ook bleef staan. Na een klein onderzoek bleek de servo niet meer betrouwbaar. Met wat inspanning was wel een andere servo in te bouwen (ik heb er een stuk of 15 van allerlei merken bij me), maar Marc koos ervoor om vandaag verder niet meer van start te gaan. 2 verschillende servo’s voor een V-staart is ook geen aanrader. Dat was een tegenvaller want hij had de afgelopen week dagelijks samen met Erik Heijne aan de Viking gewerkt om hem weer vliegklaar te krijgen.

We gingen dus met een vertraging van start waarbij ik net als vorige week in de eerste groep mocht vliegen. Hoog starten, niet cirkelen en slechte gebieden ontwijken is met deze omstandigheden het beste plan. Dat resulteerde voor mij in 1000 punten tegen de op dat moment nummers 2 en 3. Een goed begin.

Dan de afstandstaak. Tegen deze taak begin ik steeds meer op te zien. Individueel en als team zijn we hier niet sterk in. Ik startte als eerste in de groep en vloog direct een goed gebied in. Uiteraard volgden Ronald en Frits direct. Omdat het hoogteverschil met hun vrij groot was besloten we om opnieuw te starten. Het goede moment was toen weg, maar ik kon de schade beperken met 18 laps tegen 19 en 21. De vraag is hier of het opnieuw starten verstandig is geweest, maar dat zullen we nooit weten. Wat we wel weten is dat getraind moet worden op starten en afstandsvliegen. Aeoli Ben Ros en Robert Hermans vlogen beter met dito resultaat.

De speedtaak werd geopend door Frits met een 14,1 sec. Ik volgde met een 16,2 sec. en Ronald met 18,0 sec. Deze valt in de categorie geluk en pech in de zin van een goed of slecht gebied boven het veld. Ik kon er nog half van profiteren. Na de 4e deelnemer (Ron Gijzen) begon het te regenen en werd de wedstrijd onderbroken. Het reglement zegt dan dat bij een hervatting het deelnemersveld opgedeeld wordt in 2 groepen waarin in beide groepen een 1000 gevlogen wordt. In de eerste groep was dat Frits met 14,1 sec. en in de tweede Erik met 15,3 sec.

 

De gevolgen van deze opdeling heb ik eens beter bekeken. Waarom? Omdat de omstandigheden na het buitje niet anders waren dan daarvoor. En daar is de regel wel op gebaseerd.
 

Dit is na vandaag de tussenstand:

 



Hadden we allemaal in één groep speed gevlogen in de 5e ronde dan had iedereen te maken gehad met de 14,1 seconden van Frits. De geluksvogels die na de bui mochten speedvliegen hebben te maken met de 1000 van Erik Heijne met 15,3 seconden. Een verschil van gemiddeld 70 punten. Nu zou je zeggen: Wat is 70 punten?

 

Dat heb ik uitgerekend, zie hier:

 

 

 

In kolom 1 zie je 2x een 1000 score omdat de speedtaak opgeknipt is door een regenbui, geheel volgens het reglement. In kolom 2 zie je de punten die iedereen gehad zou hebben zonder regenbui. In kolom 5 zie je het verschil in punten van de deelnemers die in groep 2 gevlogen hebben met een 15,3 als 1000 score. Anders gezegd: Deze punten hebben de deelnemers in groep 2 erbij gekregen door de regenbui. In kolom 8 zie je wat dit uitmaakt. Ik stijg in het uiteindelijke klassement maar liefst 2 plaatsen en Ronald Boerman wisselt met Frans Vreugdenhil van plek.

Ik schrok van het verschil van ca. 70 punten. Dit is natuurlijk een gevalletje nu pech, volgende keer geluk. Nu zit ik alleen wel zo in elkaar dat ik op deze manier niet wil verliezen, maar ook niet zo zou willen winnen. De “opdeelregel” zal in het leven geroepen zijn om bij wedstrijden met veel deelnemers niet iedereen opnieuw te hoeven laten vliegen. In Nederland speelt dat mijns inziens geen rol. Ik ga daarom nadenken of ik dit als een agendapunt in de jaarvergadering ga inbrengen. Het zal dan gaan om het opdelen in Nederland bij een deelnemersaantal ≤16 niet toe te passen. Dan zal dus bij een regenbuitje tussendoor de hele groep over moeten, wat dus in Nederland niets voorstelt. In dit geval dus 4 vliegers.

 

Info uit 2014: In de jaarvergadering is mijn voorstel zonder enige discussie aangenomen.

Maar zoals het een echte F3B wedstrijd betaamd was dit nog lang niet alles. Er gebeurde nog meer opmerkelijks. Positief en negatief, alles wordt hier genoteerd!

Maurice vloog met zijn Crossfire V een nieuw PR met 17,11 seconden. Bij basis A werd zelfs gekeerd met een heuse Andreas-Böhlen-bocht. (halve rol met zeer laag uitkomen)

Jeroen trok zijn Radical tijdens de start voor speed finaal door midden. Pech voor hem (understatement), maar waarschijnlijk ook voor Ronald en mij omdat het gebied vermoedelijk uitermate gunstig was boven het veld (je trekt een Radical tenslotte ook niet zomaar kapot). Jeroen had in groep 2 even goed orde op zaken kunnen stellen. Het werd een zwempartijtje door een 1,85 meter – 20 cm (ademhalen) = 1,65 meter diepe sloot – dat ook nog - zonder resultaat. De vleugels zijn wel terug gevonden.

 

In het filmpje valt weinig te zien.

 

Komt omdat ik me de pl%%ris schrok!!! En omdat tegen de zon in wordt gestart en ook nog eens gefilmd wordt met een fototoestel. Ik wilde in een reflex gaan schuilen voor de ca. 2 kg neerstortende ballast, maar ik zag dat niemand anders dat deed en bovendien viel er weinig te schuilen. Aan een tent heb je dan niet zoveel…
Op ca. 5 seconden is in het filmpje trouwens ook goed te zien dat deze vlucht sowieso maar 0 punten zou opleveren!
 

 

Na een stemming hebben we besloten om niet te beginnen aan ronde 6. De weersomstandigheden waren gewoon te slecht. Frits wint nu 2 wedstrijden op rij met een zelf ontworpen en gebouwd model. Dat is helemaal goed.
Hij kan zijn trofee (wijn) wederom proberen te slijten bij collega’s of familie. 2e agendapunt voor de jaarvergadering gaat waarschijnlijk een voorstel zijn om weer echte trofeeën uit te reiken. Lijkt me leuker. (serieus)

 

Info uit 2014: In de jaarvergadering is mijn voorstel zonder enige discussie aangenomen.

Ondanks zijn matige prestatie van vandaag en door het wegzakken van Jeroen staat Frans nu met 0,1 punt voor op Ronald op de 2e plaats in de tussenstand. Het lijkt er op dat in Winterswijk, waar we 3 ronden gaan vliegen, de huidige nummers 1 t/m 7 het nog spannend gaan maken.

De hoogte- en dieptepunten zorgen in ieder geval bij mij voor gemengde gevoelens. Ik was één van de deelnemers die het onverstandig vond om vandaag de wedstrijd door te laten gaan. Daarover heb ik ook contact gehad met wedstrijdleider Wout. Blijkbaar laat het reglement, waarvan ik in de veronderstelling was dat dat dicht getimmerd was, ruimte voor interpretatie van de weersvoorspelling toe. En daar komt wat mij betreft agendapunt 3 aan voor de jaarvergadering. We krijgen het nog druk.

 

Info uit 2014: In de jaarvergadering is het voorstel van Robert Hermans zonder enige discussie aangenomen.

De wedstrijd had eenvoudig verplaatst kunnen worden naar de uitwijkdag in september, maar blijkbaar was er toch een belang om vandaag niet af te gelasten. Wat we nooit mogen vergeten is dat we voor dit spelletje relatief veel helpers nodig hebben. Met hun valt of staat onze sport. En ik weet zeker dat zij vandaag geen leuke dag hebben gehad en dat we het onszelf mogelijk nog weer moeilijker hebben gemaakt om helpers te vinden voor volgende keren. Mijn voorstel is dan ook (geen agendapunt, maar logisch nadenken) om dit altijd als uitgangspunt te gebruiken boven alle andere belangen.

De prijsuitreiking verliep niet helemaal soepel. Na wat herberekenen hadden we een nieuw podium. Geen

Frits Donker Duyvis, Frans Vreugdenhil en Ben Ros, maar Aeoli op 2 en 3. Ben Ros en Robert Hermans dus. Later (thuis) bleek ook dit niet te kloppen. Het werden Frits, Ben en Erik Heijne. Ben ging de laatste tijd, ook bij trainingen, niet lekker. Daar is nu even korte metten mee gemaakt. De foto die genomen is van het podium klopt dus niet. Dus die ontbreekt. Volgende keer beter.

 

De Crossfire op weg naar zijn nieuwe PR!

(Nu al sneller dan de fotograaf)

 

 

 

Nick Beijers wordt gecoached door Erik Heijne bij het speedvliegen

 

 

 

Ron Gijzen reed vandaag 200 km extra.

 

 

 

1 van de vleugelhelften van de Radical

 

 

 

De stemming

 

 

 

Opruimen in de stromende regen

 



De uitslag van vandaag

 


 

 

8 september de 4e wedstrijd in Winterswijk:

Afgelast

 

Zo, dat was seizoen 2013. Even evalueren. Nou laat het woord “even” maar weg want het wordt een wat langer verhaal. Zoals hieronder ergens al aangegeven beschrijf ik alles op deze site. D.w.z. de dingen die goed gingen en de dingen die minder goed gingen. Het zou mooi zijn als alleen maar leuke dingen te melden waren, maar dat is dit jaar niet zo en dat ga ik niet uit de weg.

Natuurlijk realiseer ik me dat negatieve berichtgeving gevolgen kan hebben voor het F3B imago. En dat zou dan bijvoorbeeld weer kunnen leiden tot een afname van (nieuwe) deelnemers en modelvliegverenigingen die graag een F3B wedstrijd willen houden op hun veld.


Laat ik dan beginnen met het binnenhalen van wat pluspunten voor ons imago. Wat gebeurt er dan tijdens zo’n zondag op een veld of weiland? De 16 beste modelzweefvliegers van Nederland strijden tegen elkaar in de pittigste en meest spectaculaire modelzweefklasse. Laten we het de “koningsklasse” in de modelzweverij noemen. We vliegen niet alleen lang (taak A), maar ook ver (taak B) en hard (taak C). Beheers je het F3B vliegen goed, dan mag je jezelf een allround modelzweefvlieger noemen. Zeer interessant dus.

Pluspunten verzameld, nu terug naar seizoen 2013. Voor mijzelf resulteert een matige prestatie en pech in een voor mij teleurstellende eindklassering. We hebben dit jaar slechts 5 ronden (2,5 dag) in plaats van de geplande 8 ronden (4 dagen) gevlogen waardoor ik niet de kans heb gehad om me te verbeteren, dan wel de pech weg te poetsen. Normaal gesproken is het zo dat geluk en pech aan het eind van het seizoen meestal vereffend zijn en dat iedere deelnemer staat waar hij hoort in de einduitslag. Als ik terugdenk aan seizoen 2013 en ik blader door de einduitslag heb ik niet de beleving dat de eindstand vereffend is. Dat is pech, hoewel?

De 3e wedstrijd moest en zou doorgaan terwijl de weersvoorspelling zeer slecht was. De 4e wedstrijd werd geannuleerd terwijl de weersvoorspelling, zeker na 11.00 uur, stukken beter was dan die voor de 3e wedstrijd. Een week na de geannuleerde 4e wedstrijd was de uitwijkwedstrijd gepland. Hiervoor was alleen geen club en helpers georganiseerd en dat werd pijnlijk duidelijk enkele dagen voor de uitwijkdag. Dan kan dat dus ook geen uitwijkdag genoemd worden. Deze gang van zaken is in mijn ogen koningsklasse onwaardig. Dat klinkt misschien hard, maar we hebben het hier wel over F3B. F3B is een zweefklasse waaraan fanatieke modelvliegers meedoen die aardig wat tijd, geld en energie besteden aan hun hobby. Daar hoort een strakke organisatie en dito communicatie bij.

Omdat we de 3e wedstrijddag door het bar slechte weer niet verder kwamen dan 1 ronde hebben we gezamenlijk en terplekke besloten om op de 4e wedstrijddag in Winterswijk 3 ronden te vliegen. Dat is dan een lange dag, maar met wat eerder beginnen, een lekker tempo en iets langer doorgaan helemaal niet onmogelijk. De Winterswijkse organisator mailde keurig en op tijd dat het evenement om 9.00 uur zou starten in plaats van de gebruikelijke 10.00 uur. Toen een deelnemer aangaf dat hij dan wel erg vroeg uit de veren moest gingen mijn gedachten even uit naar de wedstrijdvliegers in bijvoorbeeld Limburg en Zeeland die om dezelfde tijden aan kunnen treden in heel Nederland. Wat mij betreft geen argument dus, maar hij werd geholpen door de Winterswijkse organisatie. Zij hadden besloten om toch maar 2 ronden te vliegen en om 10.00 uur te starten zoals gebruikelijk. Op mijn vraag waarom er maar 2 in plaats van 3 ronden gevlogen werden en wie dat besloten had kreeg ik als reactie: ”De Winterswijkse club weet niets van 3 ronden af”
Als ik in bezit was geweest van klompen dan waren ze gebroken! Temeer omdat ik de indruk had en heb dat ik de enige deelnemer ben die zich hierover verbaasd heeft. Het vervolg is bekend. De wedstrijd is nog voor het afwachten van het 20.00 uur journaal (weerbericht) afgelast.

Voor de uitwijkdag was zoals gezegd niets geregeld. Dat kan zo zijn, maar dan zou ik zeggen: Communiceer daar tijdig over! Er is heus nog wel wat te regelen als alle 16 deelnemers zich daarvoor inzetten. Uiteraard niet op het allerlaatste moment.
 

Al met al een knorrig verhaal. Ik heb het al 3x opnieuw geschreven en tussendoor een vakantie gebruikt om stoom af te blazen, maar ik kan het niet mooier maken. Dit zijn feiten geen mening.

 

Hier de einduitslag van 2013:

 


 

Gefeliciteerd Frits! Op jouw prestatie valt niets af te dingen.

 

 

Terug naar Historie