Terug naar Modelvliegen

 WK trainingen 2005:

 


13 maart de eerste WK training

 

Vandaag hadden we de eerste WK training in Nuland. Vliegers Frits Donker Duyvis, Frans Vreugdenhil en ik hebben tot ons grote genoegen Eric Velthuizen en Hans Broeksteeg bereid gevonden om ons te assisteren tijdens de trainingen en het WK in Finland zelf. We hebben nu een team van 5 man. Dat kan precies.

 

Steenkoud in Nuland:

 

 

We maken wat startjes om vervolgens bevroren huiswaarts te keren. Bij deze hobby kun je geen handschoenen gebruiken!

 

Nog even wat nietszeggende Ellipse 2V data van vandaag:

 


28 maart de tweede WK training

Vandaag 2e Paasdag in 2005 de 2e WK training in Nuland. Dit keer is niet de temperatuur laag, maar de mist en de wolken helaas wel. Gelukkig stonden we compleet verkeerd te starten; d.w.z. bijna met wind mee dus waren hoge starts niet van toepassing. Kwestie van een foute inschatting bij het opstellen van de lieren. In dit geval dus niet zo erg, want het wolkendek bevond zich erg stabiel op zo'n 220 meter. Waarom ik dat zo precies weet zie je in de afbeelding hieronder. Het model verdween een paar keer in de wolken....

Vandaag is de Caracho 3000 voor de 3e dag flink door mij op de proef gesteld. Ik had er nog geen serieuze speedvluchten mee gevlogen.  Dit model vliegt wat nerveuzer en instabieler dan de Ellipse 2V. De prestaties zijn wel beter vooral bij de afstandstaak. De Caracho 3000 blijft doorlopen zonder veel hoogte af te bouwen. Dat is bij de Ellipse 2V wel anders.

Hopeloze starthoogten:

 

Omdat ik voor het wereldkampioenschap wil beschikken over 3 modellen waarvan tenminste 2 "nieuwerwetse" heb ik contact opgenomen met de leverancier van de Caracho 3000. Helaas konden/wilden zij geen model op korte termijn leveren wat inhield dat ik op zoek kon naar een alternatief. Dat is jammer, want ik heb het liefst 2 dezelfde modellen. Nu moet een nog een model leren kennen. Na een lange zoektocht waren er nog 6 verschillende modellen waar ik interesse in had.

Ik heb contact opgenomen met de leveranciers van deze modellen. Er was slechts 1 leverancier bereid om het model n snel te leveren n met korting aan te bieden. In dit geval Stephan Eder van Aer-0-Tec die mij een nieuwe Crossfire kon overhandigen in Herten Duitsland. Omdat we 30 april en 1 mei beide de jaarlijkse Eurotour in Herten vliegen is dat een handig moment.


3 juli de derde WK training

Vandaag is de WK ploeg voor de 3e keer bij elkaar in Nuland om de puntjes op de i te zetten. De weersomstandigheden zijn in ieder geval beter dan de vorige 2 keren. In eerste instantie waren we van plan om te werken met zo'n Palm apparaatje voor de werk- en vliegtijd i.p.v met gebruikelijke stopwatches. Nadat iedereen behalve de eigenaar (Frits) problemen had gehad met de bediening ervan hebben we toch maar besloten om op stopwatches over te gaan.

Hier compleet met T-shits ontworpen door Frits:

 

Op de foto sta ik met de Crossfire een beetje reclame te maken voor Aer-O-Tec. Ik heb vandaag echter alleen met de Caracho 3000 gevlogen.

 

Hier nog wat data daarvan:

 

Bij het aankomen voor de landing van de eerste vlucht bleek een bekend probleem wederom de kop op te steken. De flapservo deed het weer niet. Met n flap in de butterly- of kraaistand landen blijkt dus onmogelijk. Dat werd dus een landing met de roertjes neutraal. Dan merk je ineens dat je wel erg verwend bent met al die butterfy en andere landingsmogelijkheden van een F3B model. Dat vliegt dus maar door. Goed uitmikken is dan belangrijk. Gelukkig zijn de velden in Nuland flink groot.

Na het model uit en weer aangezet te hebben kon ik er verder mee vliegen. Ik had de hoop dat het eenmalig zou zijn tijdens de Eurotour wedstrijd in Herten. Helaas. Hier moest wat veranderd gaan worden nog vr het WK. Thuis heb ik als eerste de kabelboom vervangen. Dat is vervelend werk, maar een stuk eenvoudiger dan een stevig vastgelijmde servo uit de vleugel Dremelen (De kleine luikjes in de vleugel van de Caracho 3000 zorgen ervoor dat je de servo eigenlijk alleen maar kunt lijmen). Jammergenoeg was het probleem met een nieuwe kabelboom niet verholpen. Ik heb toen gegokt dat het aan de servo zelf zou liggen.

Zo ziet een losgedremelde Multiplex Micro Digi van bijna 60,- Euro eruit:

 


10 juli de vierde en laatste WK training

 

Vandaag had teammanger Hans een ander veld geregeld in Nuland. Waarschijnlijk het grootste veld waar ik ooit gevlogen heb. Uitgezonderd de vliegbases dan. Goed weer met een stevige bries. Vandaag eens vliegen met de Crossfire. Omdat we over 2 weken al naar Finland vertrekken had Eric het idee opgevat om de auto inclusief skibox eens te testen op ruimte. Uiteraard paste alles prima.

 

De weersomstandigheden waren ook goed. De drie vliegers begonnen met 2x de duurtaak. Hieronder de grafieken in n afbeelding. Bij de eerste vlucht (groen) tot 3 1/2 minuut in problemen. Soms weet je dat het ergens flink stijgt, maar kun je het niet vinden. Door de lucht systematisch uit te kammen vond ik na die 3 1/2 minuten eindelijk het goede gebied. Zo'n stevige bries maakt het er dan niet makkelijker op. Dan wordt je gehinderd in het zoeken. Het was wat onstuimig waardoor je de thermiek minder goed van je model kunt aflezen. Goed te zien is ook dat ik het stijggebied op 5 minuten kwijtraak. Na zo'n 70 - 80 seconden zoeken ben ik 40 meter lager, maar dan zit ik weer goed. Met nog 3 minuten te gaan glij ik redelijk comfortabel naar de 10 minuten. Dan komt het dus op de landing aan. In dit geval is die niet goed te noemen. 9 seconden te vroeg en 1 meter te ver bij het doel vandaan. De 2e vlucht verloopt een stuk beter. Niet in problemen geweest en een goede landing.

 

 

Hieronder een typische afstandsgrafiek. Goed voor 20 laps (20 x 150 meter in 4 minuten):

 

Met de Crossfire vlieg ik voor het eerst met deze omstandigheden. Voor de speedtaak heb ik het model maximaal beladen met 800 gram ballast. Achteraf nog te weinig zodat ik komende week eens ga bekijken hoe ik meer ballast kan meenemen. Duidelijk mag zijn dat het model erg makkelijk vliegt zelfs met hoge snelheden. De tijden liegen er niet om: (geklokt met een signaal bij basis B, geldt ook voor de afstandstaak).

 

 

Een hele nuttige dag. Alle teamafspraken zijn duidelijk bij iedereen. Iedereen binnen het team heeft een taak, die taak veranderd op het moment dat een andere vlieger gaat vliegen. Dat maakt het complex. Bovendien is 5 personen het absolute minimum. Dat houdt in dat we geen rust hebben tijdens de wedstrijd. We hebben geen reservebank.....

Vandaag zijn ook de ouders van Eric komen kijken. Omdat zij Eric en mij sponsoren v.w.b. de heen en terugreis naar Finland konden ze met eigen ogen zien hoe het F3B vliegen er aan toe gaat. Vooral zo'n speedtaak is dan spektaculair. Hierbij nogmaals mijn dank voor de bijdrage.

Terug naar Modelvliegen