Terug naar modelvliegen  Jeti DS-24  

 

Hacker Duplex Jeti

 

Vanaf 3 september 2022 ziet mijn modelvliegleven er anders uit. Ik heb een Jeti zender aangeschaft.

 

Jeti maakt onderscheid in pultzenders (DC) en handzenders (DS). Omdat ik met de duimen op de knuppels vlieg was de keuze voor een DS snel gemaakt. Dan kun je vervolgens kijken naar de verschillende typen.

 

Loopt van DS-12 naar DS-14 naar DS-16 naar DS-24. Generatie 2 van de DS-16 heeft samen met de DS-24 de mogelijkheid om naast 2,4 GHz ook te verbinden met 900 MHz als back-up signaal. Na de crash met de Elektro Eraser ben ik me wat gaan verdiepen in de 2,4 GHz band. De mogelijkheden met de 2,4 GHz band zijn niet onbeperkt. Sterker nog, door allerlei domotica en industriële ruis is het in de buurt van een stad of dorp en/of industrie niet zondermeer veilig om met meer dan 10 piloten tegelijk te vliegen.

 

Omdat de schrik er bij mij nog in zat zag ik het back-up signaal op 900 MHz wel zitten. De keus moest dus tussen de DS-16V2 of de DS-24 gemaakt worden. Voor beide gevallen kun je diep in de buidel. De DS-24 is voorzien van alle modules die je er bij de DS-16NG nog bij moet kopen. Dat is puur software die al geïnstalleerd is, maar je pas door de aanschaf van een code kunt gaan gebruiken.

 

Ik heb daar even naar gekeken. Het prijsverschil tussen de DS-16NG en de DS-24 was niet al te groot met de modules die ik bij de DS-16NG zou moeten aanschaffen. Daarom is de keuze op de DS-24 gevallen. Ik ga er vanuit dat ik de komende 50 jaar vooruit kan nu.

 

 

 

De DS-24 heb ik aangeschaft bij een grote Oostenrijkse winkel. Zij hebben een uitstekende website en scherpe prijzen. Ik had er al vaker spullen gekocht en dat verliep ongeveer goed. Helemaal goed mag je tegenwoordig niet meer verwachten. De levertijd is een week, dat is netjes.

 

Wat wel een probleem was is dat de lader die bij mijn DS-24 uit 2 onderdelen bestaat die niet op elkaar pasten. Beetje jammer. De communicatie met de winkel verliep klantonvriendelijk. Op een geschikte lader heb ik 3 maanden moeten wachten. Jammer van Jeti en de winkel. Gelukkig kun je de zender ook via USB laden, dus een urgent probleem was het niet.

 

 

 

Een ander opvallend puntje is het schuim in de zenderkoffer. Dit schuim heeft niet de juiste vorm voor de DS zender. Ik heb bij anderen gezien dat zij hetzelfde schuim hebben, dus dat is een generiek ding. Op de foto hieronder ligt de zender verkeerd om. Ik heb allerlei posities geprobeerd met zender en schuim om het geheel te laten passen. Dat is dus niet gelukt.

 

 

 

Ik heb mijn DS uitgerust met 2 beugels voor de draagriem. Dit zijn originele Jeti beugels. De DS past zonder beugels al niet lekker in de koffer, maar met (ingeklapte) beugels helemaal niet.

 

 

 

Hieronder een foto van het gescheurde schuim zoals ik het nieuw in de koffer ontving. Met een beetje geweld is de koffer in de fabriek in Tsjechië gesloten. Een schakelaar paste niet goed in het schuim en heeft dit beschadigd. De schakelaars zijn erg kwetsbaar, dus gelukkig was ik hier niet mee.

 

 

 

Ik vervoerde de DS-24 tijdelijk zo. Het losse blok schuim positioneerde ik zelf zodra de koffer dicht gaat.

 

 

 

Dan nog wat over de vakjes in het schuim. De onderdelen die je graag in de koffer hebt zijn een lader, USB kabel en een draagriem. Deze passen niet in het schuim. De draagriem op de foto is trouwens van Graupner, want een geschikte riem voor de 2 beugels heeft Jeti wel, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg. Kennelijk ben ik een uitzondering al begrijp ik dat niet, want de pultzender variant, de DC serie met beugels, kun je alleen maar op deze wijze met 2 vastklik-punten dragen. Maar de meeste piloten zullen mogelijk kiezen voor zo'n BH constructie.

 

Je krijgt standaard een draagriem bij de DS zender die maar met één punt naar het oog op de zender gaat. Aan zo'n bungelende zender heb ik niks. Te instabiel. Ik wil een draagriem zoals bij Multiplex en Graupner standaard is met 2 klikpunten. En die je ook bij de beugelset meegeleverd krijgt. Bij Jeti niet het geval.

 

Tijdelijk een Graupner draagriem, maar die heeft haken die niet door de kleine oogjes in de beugels passen. Daarom weer 2 ringen extra. Zucht. Mijn oude Multiplexriem past wel. Dat is nog een alternatief.

 

 

 

Ik heb "plukschuim" (zo heet dat) aangeschaft om zelf een mooie en handige kofferindeling te maken. Maar dat kan pas als ik de lader ooit eens krijg.

 

 

 

Als ik dan toch kritisch bezig ben...

Zodra de draagbeugels gemonteerd zijn kun je niet lekker meer bij de escape knop, zie hieronder. Detail, maar toch.

 

 

Nog een puntje waar ik me over verwonder is de 900 MHz ontvanger. Tot mijn verrassing was een 900 MHz ontvanger bij de levering gevoegd. Dat is netjes. Dit betreft de 1e generatie ontvanger. De DS-24 is alleen compatibel met deze 1e generatie. Dat is jammer, want de antennes van de 2e generatie zijn veel handiger.

 

Wat helemaal vreemd is, is dat de DS-16NG wel compatibel is met de 2e generatie ontvanger. Ik mag aannemen dat de DS-24 een keer een update krijgt waardoor deze zender ook uit de voeten kan met de 2e generatie 900 MHz ontvanger. Het lijkt er ook op dat de 1e generatie ook steeds minder makkelijk verkrijgbaar is wegens uitfasering. Dan heb je voor een DS-24 gekozen vanwege de 900 MHz optie en dan kun je er nog niks mee.

 

Zijn toch puntjes die je niet verwacht als je de beste zender ter wereld aanschaft.

 

Verder is het apparaat fantastisch. De handleidingen zijn dat niet, maar deze man maakt alles goed. Dankzij hem kende ik de Jeti-software binnen enkele dagen als mijn broekzak: Harry Curzon

 

 

27-11-2022

Lader ontvangen. Nu kan het plukschuim na 3 maanden op maat gemaakt worden.

Dit is het reslutaat. Ik zou zeggen kom op Jeti, dat kunnen jullie ook!

 

 

 

Nog even terug naar die 900 MHz ontvangers. Tweemaal geprobeerd met twee verschillende modellen. Aan de buitenzijde met tape bevestigd. Beiden na 20 meter geen verbinding meer. Of ik de antennes goed gemonteerd heb weet ik niet, want dat kan ik nergens vinden. Vind ik erg onhandig.

 

Bij beide modellen de 900 MHz ontvangers verwijderd. Aanschaf van de DS-16NG had volstaan. De uitbreiding die de DS-24 zender standaard heeft voor 900 MHz hoef je bij de DS-16NG niet aan te schaffen.

 

December 2022

Tegelijk met de Aerobtec Altis V4+ heb ik bij Schambeck ook een twee-punts draagriem besteld.

Kosten anno 2022: 40 Euro. Tijden veranderen. Maar goed, de Graupner draagriem paste niet en de Multiplex draagriem was na 25 jaar niet meer 100%.

 

 

 

 

April 2023

Wederom een onderdeel voor de zender aangeschaft. Dat is een zogenaamde draagstang. Aan deze stang kun je prettig de zender uit de koffer tillen en er mee rondlopen.

 

 

 

Slecht te zien op de foto zijn de 2 ringen door de draagbeugels. Terug van weggeweest. Zonder deze 2 ringen krijgen de 2 musketonhaken van de draagriem de mogelijkheid zichzelf los te wrikken. Daardoor is de DS-24 gevallen. Door een soort katachtige reactie die ik nog uit mijn vakkenvultijd in de supermarkt overgehouden heb, heb ik de val met mijn voet kunnen breken. Daardoor gelukkig geen schade. Zou je gebeuren. Ik moet er eerlijkheidshalve wel bij zeggen dat Jeti ook adviseert om de 2 ringen toe te passen. Waarschijnlijk om dit probleem te voorkomen. Ze zijn niet voor niets bij de draagbeugels bijgeleverd.

 

Ik zou als engineer bij Jeti op zoek gaan naar een beter systeem. Die bungelende ringen is een beetje armoe.

 

De komst van de draagstang vereiste een aanpassing in het schuim. Dat was eenvoudig aangepast.

 

Ik verwacht dat ik nu klaar ben met customizen / corrigeren.

 

Augustus 2023

Toch niet klaar vanwege een beter idee voor de draagriem. Ik heb de twee musketon-, snap- of karabijnhaken (hoe het ook mag heten) vervangen door iets veel beters.

 

Er bestaan driehoekige noodschalmen. Ideaal voor deze toepassing. Aanhaken, vastdraaien en klaar is Kees voor de rest van de dag. Kosten: 1,90 Euro per stuk voor de RVS versie. Bijkomend voordeel: Je hebt die 2 sleutelhangerringen niet meer nodig.

 

 

 

 

 

 

November 2023

Omdat ik wat materiaal en apparatuur nodig had en toch bezig was met een bestelling heb ik ook direct

HET Jeti-sleuteltje mee laten komen.

Jeti-sleuteltje? Ja dat tooltje om de moertjes van de schakelaars op de zender vast te kunnen draaien.

Dat veel te mooi gemaakte sleuteltje dat je eenmalig nodig hebt na het wijzigen van de posities van enkele schakelaars? Ja.

Zat dat er dan niet gewoon bij in de doos van die dure zender? Nee.

Dus je moest dat apart bijbestellen? Ja.

Wat kost dat? Dat is 11,90 Euro.

Vind je dat niet absurd? Wat? Dat het niet in de doos bij de DS-24 zat? Of dat het prutding 11,90 Euro kost? Uh...beide? Ja, zeker absurd ja. Maar goed, toch gedaan, omdat ik 2 moertjes al bijna kwijtgeraakt ben en probeer die dan maar eens te krijgen. Dan moet je waarschijnlijk 2 nieuwe schakelaars aanschaffen.

 

Heb je nog advies? Ja, probeer, indien je beschikt over een 3D printer, het sleuteltje te printen.

Je kunt ook een busje zoeken met de juiste binnendiameter en een deel wegvijlen zodat 2 pennetjes blijven staan. Dan heb je hetzelfde tooltje.

 

Binnendiameter 6,3 mm, maar misschien volstaat 6 mm ook wel.

Die 2 piefjes zijn 1 mm hoog en 1 mm breed. Beetje modelbouwer kan dit aan.

 

 

 

 

 

Juni 2024 

2 schakelaars heb ik vervangen door drukknoppen.

Hieronder groen omcirkeld de schakelaars (zaten links en rechts) die ik vervangen heb. Ik gebruik deze schakelaars om telemetrie-info of tijd op te roepen. Dat gaat met een veerretour schakelaar nog best, maar een drukknop is handiger en minder kwetsbaar op die positie. Rood de nieuwe drukknop.

 

 

 

Wat ik niet goed snap is dat de drukknop niet gewoon zwart geannodiseerd is. Geen ramp, maar wel opvallend.

 

 

 

Juli 2024

Voor vakanties wil ik graag een zo klein mogelijk koffertje voor de DS-24. Moet onderin de rugtas passen. Dan hoef ik niet met die grote koffer te slepen als ik naar de vliegplek loop / klauter.

 

Jeti heeft daar zelf een softcase voor ontwikkeld. Dat is deze.

 

 

 

 

Dat is een mooie case, maar zoals je kunt zien past een DS zender met draagbeugels, zoals ik die heb, hier niet in. Daarom maar zelf maken.

 

Piepschuim aan de binnenkant en licht hout aan de buitenkant.

 

 

 

De rand van het schuim is net zo hoog als het oppervlak van de zender. Zo kan de zender mooi geklemd worden door de bovenste helft van het koffertje.

 

 

 

 

 

 

In 3 richtingen mooi opgesloten zonder kans op ongewenst belasten van de schakelaars en knuppels.

 

 

 

De bovenste helft, rechts hieronder, nog niet gelijmd. Links een rechthoekje uitgesneden waar de tilbeugel / antenne in valt. Door dit op te vullen met 2 mm balsa ligt het bovenvlak van de zender mooi parallel op dezelfde hoogte als de zijkant van de koffer.

 

 

 

 

 

 

Bij de hoeken met glasweefsel versterkt tussen schuim en hout. Het is niet de bedoeling dat de koffer uit elkaar valt en ik alleen nog het handvat vast heb.

 

 

 

Klaar voor de eerste laag grondverf.

 

 

 

Toen ging het ineens snel.

 

 

 

 

 

 

Scharnier van een stukje pianoscharnier.

 

 

 

Afmeting van de aluminium koffer: 41 x 32 x 15 cm

Afmeting van de Buitendijkkoffer: 27 x 24 x 14 cm

 

 

 

Indien gewenst kan ik aan de buitenkant van de koffer nog 2 muur-ogen maken waar ik de zenderriem aan kan haken. Deze riem past er nu bij in de koffer, maar kan ook handig zijn als nekriem. Eerst maar eens in de rugzak proberen.

 

 

 

 

Terug naar modelvliegen