Begin juni 2024 heb ik een Prestige 2PK F5J model van Peter overgenomen. Een schitterend model met net geen 1300 gram vliegklaar. Ik vind het knap dat zoiets gemaakt kan worden. Het model heeft een reparatie aan de vleugel i.v.m. een mid-air. Dit is heel mooi gerepareerd.
Gegevens van dit model: Motor en vertraging: Schambeck Powerline-micro 10 serie Regelaar: YGE LVT35 Propellor: GM 13 x 8 Accu: SLS Quantum 3S 800 mAh 65 / 130 C Ontvanger: Jeti REX10 Servo's staart: 2x MKS HV6110 Servo's flaps: 2x KST X10 Servo's ailerons: 2x MKS HV6110 Limiter: Altis V4 Vliegklaar gewicht: 1300 gram (CG 111 mm) Vleugelbelasting: 1300 / 86,63 = 15 gram per vierkante decimeter Spanwijdte: 3900 mm
Gemengde gevoelens ook wel, want het liefste vlieg ik met modellen die met een elastiek of lier gestart moeten worden. Vanwege de afmeting van het DLC vliegveld en heuphoog gras in de lente wordt starten met een lijn mij onmogelijk gemaakt. Daardoor is starten met een ronddraaiende propellor in beeld gekomen. Voor F3B heb ik daarvoor sinds 2 jaar F3G en voor F3J nu dus F5J. Geen straf, maar ik zie het wel als alternatief om te kunnen blijven vliegen.
Het zwaartepunt schijnt rond 112 mm te moeten liggen. Ik zal eens zien wat mij bevalt. Zonder lood (in de staart) nu 111 mm.
3 stuks 800 mAh 3S LiPo pakketjes besteld die wel heel snel bezorgd waren. Dit LiPo pakket past precies in de romp. De XT60 stekkers vervang ik altijd direct door oude vertrouwde 4 mm goudstekkers.
En ik heb ook weer wat geleerd. Om te forceren dat de klapprop tegen de romp blijft aanliggen als de motor uitgeschakeld is kun je dus een reepje binnen-fietsband gebruiken. Tenminste daar lijkt het op in de afbeelding hieronder. Bij mijn F3G modellen paste ik hiervoor speciaal elastiek van Schambeck toe (foto daaronder), maar dat breekt telkens.
Inmiddels heb ik een aantal F3G starts gemaakt met binnenband als "inklapmethode" en dat werkt goed. Het voordeel van binnenband is dat je een grotere lengte (grotere ring) kunt verkrijgen als je het reepje onder een hoek uit de band knipt. Zo kun je de afmeting zelf bepalen.
Ik had op de MTS een strenge docent (zoals het hoort) die eiste dat je voorzichtig je vijlen moest opbergen in je gereedschapkist tijdens de praktijklessen. Een oude binnenband van een fiets was daarvoor ideaal. Dat heeft kennelijk zo veel indruk gemaakt dat ik 30 jaar later nog steeds oude binnenbanden bewaar. Dat komt nu mooi uit.
Elastiek van Schambeck kun je per meter bestellen.
Bij de aanschaf van de Prestige twee verschillende vleugelverbinders. 1 set met 6 graden en 1 set met 8 graden. Voor de Maxa F3J heb ik ooit zelf vleugelverbinders gemaakt van 7 graden. Staat hier ergens beschreven. Standaard is dit bij de Maxa 5 graden. Ik vlieg kennelijk graag met een grotere V-stelling. Ik zal ondervinden wat tijdens het vliegen het verschil is tussen 6 en 8 graden.
De verbinders hieronder zijn trouwens met spuitgieten tot stand gekomen.
Interessant om te zien welke oplossingen en handigheidjes de ontwerpers gekozen hebben.
Voor de romp is een mooie slaapzak beschikbaar. Ik begrijp alleen niet hoe je dit moet gebruiken met de 2 antennes die uitsteken. Ik val terug op mijn vertrouwde ouwe sok methode om de propellorbladen te beschermen.
Het stabilo zet je op het verkeerde been. Het hoogteroer is groter dan het "vaste" gedeelte.
Mooi om te zien dat op alle details gelet is. De vleugelservo's bijvoorbeeld zijn alle 4 zo dicht mogelijk bij de romp geplaatst om massatraagheid om de lengte-as laag te houden. Hier het tip-deel.
Hier het middengedeelte.
De aansturing van de flaps en ailerons gebeurt met LDS. Dat is mooi stabiel en steekt net als met RDS niet uit. De kier aan de bovenkant in neutraalstand kan kennelijk geen kwaad.
Het wachten is nu op wat minder wind. In 2024 heb ik tot en met half juni alleen nog maar gevlogen met minimaal 3 Bft. Dat gaat met F3G wel, maar afwisseling is ook leuk. Voor een F5J model met 15 gram per vierkante decimeter vleugelbelasting is 3 Bft teveel voor het leuke.
23 juni 2024 Eindelijk het eerste mooie weekend van het jaar zonder al te veel wind. En dus eindelijk de mogelijkheid om met de Prestige 2PK te vliegen. Hierboven schreef ik al dat F5J voor mij een alternatief is voor F3J. Hoog gras belemmerd lijnstarts. Dus wat tref ik aan vandaag:
Als eerste heb ik een reikwijdtetest gedaan. Uit de verbaasde blikken van anderen maak ik op dat een reikwijdtetest niet bij iedereen standaard (meer) uitgevoerd wordt. Ik kon met de Prestige tot ca. 100 meter lopen en achter een schuur gaan staan en nog bleef de failsafe uit. Met andere modellen was het verdwijnen achter de schuur van de boer reden voor ingrijpen door failsafe. Nu niet, dus dat is mooi. Ook bij de term failsafe verbaasde blikken overigens. Voor mij een absolute voorwaarde om te vliegen.
Hier een schermafdruk van de verbinding tussen zender en ontvanger tijdens de eerste vlucht. Antennes (blauw en groen) schommelen zoals gebruikelijk en de kwaliteit "Q" slechts 1x een klein niet te merken dipje. Ik vind dit soort analysemogelijkheden dus perfect. Dan weet je dat je je nooit zorgen hoeft te maken.
Zolang als ik met een zender vlieg waar failsafe mee geprogrammeerd kan worden in de ontvanger, en dat is dan ca. 27 jaar, heb ik nooit gemerkt dat failsafe in werking getreden is. Nog steeds geen reden om over te slaan wat mij betreft. En zoals elders al eens beschreven stellen andere landen eisen aan het gebruik van failsafe. Lijkt me terecht. Is toch ook eenvoudig eenmalig uit te voeren.
Toen werd het tijd voor de eerste start. Met 100% trottle het model een zet gegeven. Ging aardig hard omhoog. Om precies te zijn 10 m/s, zag ik later in de log. Veel te hoog voor F5J begrippen in combinatie met de omstandigheden heb ik de motor uitgeschakeld. 92,7 meter F5J starthoogte.
In de log hieronder kun je zien dat het niet lang duurde voordat de Prestige lekker gecentreerd de thermiek volgde. Het was vandaag erg thermisch, maar de thermiek was niet sterk, ca. 1 m/s.
Altijd leuk een eerste vlucht van 23 minuten, maar zo bijzonder is dat met zo'n supermodel nou ook weer niet. Leuk om de verschillen met mijn andere modellen vast te stellen. De Prestige 2PK is een model uit 2020. Dat is heel nieuw vergeleken met de rest van mijn vloot. De Maxa uit 2011 is mijn beste referentie voor de Prestige.
In mijn favoriete tijdschrift Aufwind stond vorig jaar om deze tijd een testverslag van de Prestige 2PK. Vond ik zelf nogal laat voor een model dat in 2020 op de markt gekomen is, maar beter laat dan nooit. De testverslagen zijn altijd positief. Omdat ik geen adverteeerders tevreden hoef te stellen kan ik hier wel de eventuele pijnpunten benoemen.
Maar in het testverslag kan ik me eigenlijk wel vinden. De auteur haalt 2 eigenschappen aan die hem in minder positieve zin opvielen. Als eerste dat de "durchzug" matig is. Ik heb geen Nederlands woord voor durchzug, anders dan steken of lopen. Dat de Prestige niet uitblinkt kan ik nu bevestigen, waarbij ik wel eerlijk moet vermelden dat zijn Prestige 1500 gram weegt en mijn exemplaar 1300 gram. Tijdens de tweede vlucht moest ik zelfs de motor inschakelen om een landing op een ander weiland te voorkomen. Dat was op 6,5 minuut, te zien in de grafiek hieronder. Matig terugkomen uit "downwind" was ik dus niet gewend.
Op 12,5 minuten nog een keer de motor aan, want de vlucht telde toch al niet meer. Alsof ik met een wedstrijd bezig was.
Ik was blij dat ik het vinkje had gezet in de software van Aerobtec Flight Manager.
Volgens Peter is deze optie op alle wedstrijden toegestaan behalve EK / WK. Uiteraard krijg je tijdens een wedstrijd 0 punten zodra je de motor uit nood inschakelt, maar dat doe je dan ook pas als je anders toch al 0 punten had gehaald voor je vlucht (verder landen dan 75 meter van de landingsstip leidt tot 0 punten). Puur je model redden met dit vinkje.
Ten opzichte van de Maxa "steekt" de Prestige dus niet zo goed. De daalsnelheid is erg laag en verraste mij aangenaam. Wat blijft dit model makkelijk in de lucht. Helemaal als je dat vergelijkt met F3B / F3G modellen waar ik de laatste maanden alleen maar mee gevlogen heb.
Puntje twee van de Aufwindauteur gaat over meer "agilität" op de rolroeren / lengte-as van het model. Dat ben ik ook met hem eens. Dat een F3J / F5J model niet zo wendbaar is als een F3B / F3G model snap ik, maar de rolsnelheid van de Prestige komt in de buurt van de Stork 1 uit 1997 die ook ook nog heb. De Maxa rolt sneller en dat kan handig zijn als je snel wil verplaatsen t.b.v. centreren in thermiek. Dat was goed te merken. Ik zal eens kijken of ik de uitslagen van de rolroeren en flaps kan vergroten om de wendbaarheid te vergroten.
Voor de volledigheid nog de derde vlucht. Nu wel netjes 10 minuten gevlogen met een doellanding. Ca. 7 seconden te vroeg, maar wel op de goede plek. Ik moet nog even wennen aan de vliegsnelheden van de Prestige met en zonder butterfly.
Ook nu weer te hoog gestart voor de omstandigheden. Dat is opvallend verschillend tussen F5J en F3G. Wat ook meespeelde waren de vele helikopters en motormodellen die heen en weer over het veld knalden op lagere hoogte. Daar wilde ik bij uit de buurt blijven.
Tijdens de start even de tweede startstand geprobeerd. Te zien aan een flauwere stijghoek in de grafiek. Ik twijfel nog tussen 2 startstanden en 1 startstand waarbij ik met de ratelknuppel "throttle" bedien. Ik heb nu 100% en 60% geprogrammeerd. De tweede startstand met 60% kwam over als een "parkeerstand", maar in de grafiek zie ik toch dat de Prestige iets gestegen is. Ik zal hier mee experimenten.
In de grafiek ook goed te zien dat ik het model eerder moet gooien. Dat doe ik kennelijk pas op 3 - 4 seconden. Ook te zien is dat ik de motor al op 20 seconden uitschakel. Dat is ook niet de bedoeling. Dat moet op 30 seconden gebeuren door de Altis. Mag in startstand 2 uiteraard.
De LiPo pakketjes hebben dus een capaciteit van 800 mAh. Ik had geen idee wat een vlucht van 10 minuten nu gebruikt, uitgaande van een starthoogte van 100 meter. Dat weet ik nu wel, want de lader kreeg het pakketje met ca. 200 mAh weer vol. Goed om te weten dat 2 stijgvluchtjes naar ca. 100 meter hoogte mogelijk zijn met een totale vliegtijd van 20 - 30 minuten. Verder dan dat zou ik niet gaan met 800 mAh.
De eerste indruk van de Prestige Ziet er niet alleen schitterend uit, maar vliegt ook geweldig. Ik heb niet eerder gevlogen met zo'n langzaam vliegend model. Het model vliegt ook erg stabiel en dat is handig als je even een tuinstoel moet zoeken en wil neerzetten (uitvouwen, wat soms gepaard moet gaan met geweld).
Met 1300 gram vlieggewicht is vliegen met de Prestige leuk tot en met 2 Beaufort. Het eenvoudige krappe cirkelen in lage thermiek is een aangename afwisseling ten opzichte van de moeizame cirkels met F3B en F3G modellen. Opvallend dat thermieken met oude F3B modellen vele malen eenvoudiger is dan met de nieuwere modellen. Met de nieuwe F3B / F3G modellen vlieg je dan wel weer veel makkelijker heel hard.
Het zwaartepunt op 111 mm leek me niet verkeerd. Zou best verder naar achter kunnen, maar wat brengt dat dan? Dat zoek ik uit. Dan nog de positie van het kielvlak / richtingroer achter het stabilo. Ik merk weinig tot geen verschil tijdens het cirkelen vergeleken met de Maxa. Leuke theorie en handig bij F3K maar van mij hoeft zo'n staart bij andere type modellen niet.
De Prestige is een model om heel zuinig op te zijn. Ik zal eens kijken of ik een transportkist ga maken. Het middendeel van de vleugel van de Prestige is langer dan van de Maxa, dus die kist kan ik niet gebruiken.
29 juni 2024 De weersvoorspelling was veelbelovend voor vandaag en kwam ook uit. Echt een superdag met veel thermiek. Om 8.30 vertrokken naar het veld. Half uurtje rijden. Om verschillende redenen lekker vroeg op deze zaterdag. Het zou warm worden vandaag, het zou druk worden op het veld vandaag en ik verwachtte de tweede helft van de middag visite thuis.
Helemaal alleen op het veld om 9.00 uur. Ik moest vóór vertrek nog even kijken op een foto die ik ooit gemaakt heb van het terreinreglement. Maar 9.00 uur is dus toegestaan. Vraag me nog wel af wat de definitie is van een geluidloos model.
Onderweg naar het veld (en later ook terug naar huis) stelde ik weer eens vast dat ik in het verkeer tegenwoordig een uitzondering ben met houden aan de maximum snelheid en consequent richting aangeven. Sjonge wat zijn we afgegleden. Ik krijg soms de indruk dat men het mij kwalijk neemt dat ik niet mee afglij.
Op het veld, naast de auto, de Prestige in elkaar gezet met 8 graden vleugelpennen. Eens zien of dat verschil brengt t.o.v. de 6 graden pennen die ik de vorige keer gebruikt had. Zwaartepunt nog steeds op 111 mm.
Het lijkt een niet al te groot zwevertje, maar dat komt omdat ik 2 meter lang ben. Dat kun je verderop in de grafieken ook goed zien. Starthoogte begint op bijna 3 meter.
Nog geen helikopters en motorkistjes aanwezig, dus ik kon nu eens laag starten. Met 100% throttle weg tot 20 meter hoogte. Daarna geschakeld naar 50% in startstand 2. Ik was in de veronderstelling dat dit 60% was, net als bij mijn F3G modellen, maar dat was dus niet zo zag ik later.
De F5J hoogte in de eerste vlucht is 49,4 meter. Dat begint er op te lijken. Laag starten moet je alleen doen als je een (sterk) vermoeden hebt waar zich thermiek bevindt. Het duurde even voordat ik de Prestige goed gepositioneerd had. Toen was er nog 27 meter hoogte over. Maar liever laag in thermiek dan hoog zonder.
Leuk begin van de dag met een vlucht van 10 minuten en mooie doellanding. Wat mij betreft kunnen de 6 graden vleugelpennen voortaan thuisblijven. Ik vind de Prestige veel prettiger cirkelen met 8 graden pennen. Lijkt ook wel of het richtingroer daardoor effectiever wordt. Lijkt makkelijker te draaien om de top-as. Ik heb altijd al een voorkeur gehad voor relatief veel V-stelling. Als ik nou zo'n model als de Inside van Höllein bekijk zie ik al dat dit model voor mij niet zou werken. Ik zou ongevlogen, tijdens de bouw, de V-stelling al vergroot hebben.
De eerste vlucht was motiverend. 49,4 meter F5J hoogte moest vandaag wel beter kunnen. Voor de tweede vlucht het model geworpen in de 2e startstand, met 50% throttle dus. Dat gaat met 1,5 meter per seconde omhoog en bevalt me eigenlijk prima. De F5J hoogte van de 2e vlucht is 33,9 meter. Hard moeten werken tot 5 minuten. Daarna goed aangesloten waardoor het vliegen wat minder inspannend werd. Ook deze vlucht volgevlogen met een mooie doellanding. Vanaf deze vlucht vandaag alleen nog gestart met 50% throttle.
Ook als het niet goed gaat laat ik het zien. De derde vlucht vond ik met de Prestige geen goed gebied. Daarom lag het model na 1,5 minuut alweer voor mijn voeten. F5J hoogte 22,7 meter.
De vierde vlucht. Accu niet gewisseld. Een volle accu maakt toch geen verschil als je met 50% throttle vliegt. F5J starthoogte 30,1 meter. Het begint er op te lijken. Tussen uitschakelen motor op 30 seconden door de Altis 5 meter gestegen waardoor de F5J hoogte op 30,1 meter uitkomt. Daar moet ik beter op letten. De vlieghoogte mag tussen 30 en 40 seconden niet groter worden. Tussen 0 en 40 seconden wordt de F5J hoogte bepaald.
De vijfde vlucht. F5J hoogte 50,4 meter.
De zesde vlucht. F5J hoogte 28,9 meter.
De zevende vlucht. Druk momentje op het veld waardoor ik de landing op 10 minuten maar heb laten varen. F5J hoogte 46,9 meter. Nieuw record met de Prestige: 42 minuten vliegtijd. Dat had eenvoudig langer gekund, maar ik werd het zat.
De laatste vluchtjes heb toch ik wat geëxpirimenteerd met het regelen van de throttle, de gasratelknuppel dus. 30 seconden lang starten met 1,5 meter per seconde stijgen komt uit op 45 meter starthoogte. En dat is bij goede omstandigheden zoals vandaag te hoog. Je hoeft het model natuurlijk niet te laten stijgen. Je kunt het ook harder laten vliegen op gelijkblijvende hoogte. Het lastige daarvan vind ik dat je bij harder vliegen slechter kunt waarnemen of je door thermiek vliegt of niet.
Wat je wel moet voorkomen is dat je de Altis uitschakelt als je teveel gas terug neemt. De Altis beschouwt "uit" bij ca. 10 - 15% heb ik me laten vertellen. Daar moet ik nog eens over nadenken, want dat betekent dat je minimaal 15% moet programmeren met de ratelknuppel helemaal naar achteren. De ratelknuppel helemaal naar achteren was voor mij altijd een veilige stand. Nooit gebruikt, behalve in het bouwhok om te kijken of de motor na aansluiten wel de goede kant op draait bijvoorbeeld.
Als je dan toch gaat regelen met de ratelknuppel kun je meteen nadenken of 2 startstanden dan nog wel nodig zijn. Ik denk nu van wel, maar ik stel wel vaker vast dat de theorie afwijkt van de praktijk.
Vandaag was een superdag. Laag starten en proberen om 10 minuten te vliegen is verslavend. Het geeft veel voldoening als het lukt.
11 augustus 2024 Weinig spectaculairs, maar wel getest met de twee startstanden en de ratelknuppel. Ik ben er achter gekomen dat starten met één startstand prima te doen is bij mooie omstandigheden waarbij je niet 150 meter hoog hoeft te starten. Dan is van 15% naar 100% throttle op de ratelknuppel prima. 15% gaat met F5J ook prima. Mijn ervaring is dat je met F3G niet minder dan 60% throttle moet vliegen, omdat de propellor het model dan afremt en dan zorgt voor bokken.
Wil ik met de Prestige redelijk precies 150 meter hoog starten zijn twee startstanden wel handig. In startstand 1 (100% throttle met de ratelknuppel helemaal naar voren) 12 seconden. Dat is 12 x 10 m/s = 120 meter hoog. In startstand 2 (50% throttle met de ratelknuppel helemaal naar voren) 18 seconden. Dat is 18 x 1,5 m/s = 27 meter hoog.
Opgeteld 120 + 27 = 147 meter.
Ik heb dit bij mijn F3G modellen ook zo geprogrammeerd. Daar na 5 seconden een signaal van de timer om over te schakelen naar startstand 2. Bij de Prestige wordt dat dus een signaal op 12 seconden.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor een percentage op throttle waarbij je in 30 seconden op 150 meter uitkomt. Dus stijgen met motor aan 5 m/s gedurende 30 seconden. Ik kan me voorstellen dat in sommige gevallen, bijvoorbeeld als je snel horizontaal wil verplaatsen, 100% wel wenselijk is om achter de hand te hebben. Met mijn Prestige zal ik echter nooit volgas horizontaal gaan vliegen want daar is zo'n lightweight niet voor bedoeld.
15 september 2024 Heerlijke omstandigheden vandaag. Veel vluchtjes gemaakt. Bijna allemaal 10 minuten volgevlogen. Ik heb bedacht dat ik mijn persoonlijk record op "zo laag mogelijk starten" zal proberen te verbeteren. Ik zag grafieken van Peter voorbij komen met F5J starthoogtes rond 9 meter. Ik begreep dat tijdens een Eurotour wedstrijd in Roemenië enkele weken geleden een F5J starthoogte van 3 meter is genoteerd. Daar zal ik nooit bij in de buurt komen.
Vandaag vloog ik de 10 minuten (bijna) vol met een F5J starthoogte van 25,3 meter. Dat lijkt in werkelijkheid trouwens lager. Waarom bijna snap ik zelf niet goed. Als ik de grafiek bekijk had 10 minuten eenvoudig haalbaar moeten zijn. Mogelijk heb ik te snel te veel hoogte afgebouwd en is de Prestige daarna in een daalgebied terecht gekomen.
Vandaag voor het eerst geen enkele aanpassing gedaan in de zender. Ik vermoed dat ik er zo wel ben met deze instellingen.
|