SaBuRES Versie 1

De SaBuRES versie 1. Mijn project voor 2017. Meteen maar versie 1 achter geplakt omdat ik nu al weet dat er meer versies gaan komen. Niet omdat ik van plan ben om het model te gaan crashen, maar omdat het bouwen van en het vliegen met dit type modelzweefvliegtuig precies in mijn straatje past en er vast en zeker meer versies volgen.

 

Regels

Wat is een F3RES-zwever?

Kort door de bocht: 2 meter houtbouw zwever met alleen Rudder, Elevator en Spoiler.

Het model moet aan een paar eisen voldoen om in te kunnen zetten tijdens de F3RES-wedstrijden. Het wedstrijdvliegen in het algemeen heeft niet echt meer mijn belangstelling en dat wordt er niet beter op met het F3RES-wedstrijdreglement. Maar dat neemt dus niet weg dat ik het wel leuk vind om dit soort modellen te gaan bouwen. En als ik dat dan doe hanteer ik wel het officiŽle reglement. Wie weet in de toekomst...

 

Wat deugt er niet aan het wedstrijdreglement?

Gedoe met werktijd, vliegtijd, juryleden, stopwatches en rennende deelnemers.

Kritiek hebben = met een beter voorstel komen!

OK, dat heb ik verderop. Eerst:

 

Dit was het officiele F3RES-reglement vanaf 15 maart 2015: Klik

Dit is het officiele F3RES-reglement vanaf 1 januari 2017: Klik

 

2 belangrijke verschillen tussen versie 2015 en versie 2017:

1) Met uitzondering van punt 2.1.f (overgangsperiode) worden vanaf 1 januari 2017 in onze omringende landen (en verder) volgens dit reglement wedstrijden gevlogen. Punt 2.1.f zegt dat het houten deel van de romp voor maximaal 1/3e deel versterkt mag zijn van een CFK/GFK/Kevlar weefsel. Beetje ver gezocht naar mijn mening en veroorzaakte een wijziging in het ontwerp van de SaBuRES-V1.

De uitleg erbij: Het was nooit de bedoeling dat deelnemers de rompen van hun RES-zwevers zouden voorzien van CFK/GFK/Kevlar doek behalve bij reparaties. Daarom is het uit het oorspronkelijke reglement gelaten. Toen velen de romp nieuw al versterkten met doek is het reglement gewijzigd met een overgangsperiode van 1 jaar zodat je dus 1 jaar de tijd hebt om Úf je model te crashen Úf het weefsel er af te schuren.

 

2) De hoofdligger, voorlijst en vleugelverbinder mochten bestaan uit hout of uit een CFK/GFK/Kevlar profiel (rond). Dat is in het nieuwe reglement vanaf 2017 losgelaten. Deze onderdelen mogen van hout zijn of van CKF/GFK/Kevlar. Er staat niet meer bij dat dit een een profiel moet zijn. Dat is een wijziging die mij goed uitkomt.

 

Maar goed, ik zou met een beter voorstel voor het F3RES reglement komen. Alstublieft: Klik

De oplettende lezer ziet invloeden van het SpiritCup-reglement. Dat klopt!

 

Belangrijke verschillen tussen het officiŽle 2017 reglement en mijn voorstel voor een alternatief reglement:

1) Tegelijk starten. De laatste die landt heeft gewonnen, met een maximum vliegtijd van 10 minuten.

2) Alleen de wedstrijdleider bedient een stopwatch.

3) Er is 1 landingscirkel met een diameter van 5 meter per deelnemer. Buiten deze cirkel landen = 0 punten voor de vlucht

 

Geen bouwdoos uitgekozen?

Bouwdozen genoeg. Begon ooit allemaal met de Miles van Philip Kolb. De markt is vanaf 2014 geŽxplodeerd met F3RES bouwdozen. Allemaal verkrijgbaar rond 150,- tot 170,- Euro. Daar zitten prima modellen tussen.

Ze voldoen echter in geen van alle gevallen aan mijn eisen.

 

De rompen bestaan allemaal uit een vierkante doosconstructie. Dat kan echt wel mooier.

 

De vleugels bestaan zo goed als allemaal uit 3 delen waarvan het middendeel vlak is. Ik heb verschillende modellen gehad met een vlak middendeel, maar vond een knik (V-stelling) in het midden prettiger cirkelen.

 

Wat je verder nog ziet is dat de verhouding neuslengte / staartboomlengte uit proportie is om maar vooral geen lood voor in de neus te hoeven toevoegen. Maar ook modellen met enorme eendelige remkleppen die de lucht flink verstoren voor het hoogteroer.

 

En als laatste: Je ziet dat het kielvlak met richtingroer nog wel eens doorloopt tot onder de romp. Leuk en vooral nuttig voor F3K, maar voor RES dus alleen maar onhandig en schadegevoelig. Zou het beter cirkelen? Geloof ik niks van. Ziet het er beter uit? Nou, ook niet echt.

 

Zelf ontwerpen dus. Kan ik ook weer mijn wertuigbouwkundige ei kwijt. Nu niet van toepassing, maar de keren dat ik mijn modellen zelf ontworpen had won ik er veel wedstrijden mee. Maar het belangrijkste voor mij is de lol die ik er aan beleef. Kost overigens een veelvoud van een bouwdoos. Alleen de bouwplank kostte me al zo'n 50,- Euro. Zo! Wat is dat dan voor een bouwplank hoor ik je afvragen? Lees verder en je komt hem tegen!

 

 

Terug naar SaBuRES          Door naar Ontwerp