Het ontwerp bestaat voor mij uit 3 delen.

De vleugel.

De romp.

De staart.

 

Na misschien wel 150 uur, tussen november 2016 en februari 2017, was het ontwerp klaar. Vrij veel tijd is gaan zitten in het freesklaar ontwerpen van alle onderdelen. En in het ontwerp van de bouwplank, want dat is ook een ding op zich.

 

Klik op de afbeelding voor een groter pdf formaat.

 

 

 

Vleugel

We beginnen met de vleugel. De vleugel is ÚÚndelig. Moet met 2 meter net kunnen.

Met een 5-voudige knik dus V-stelling in het midden van de vleugel. De hoofdligger bestaat uit ÚÚn geheel en is opgebouwd uit koolstrengen en vulbalsa. Daar omheen een koolkous. De hoofdigger wordt in een soort bekisting op de bouwplank opgebouwd. Dat zegt je nu misschien nog niks. Straks gaat er een wereld voor je open (ahum). Deze bouwmethode heb ik al eens eerder toegepast bij deze HLG.

 

In plaats van balsa indekking (D-box) heb ik een extra set ribben toegvoegd tussen de voorlijst en de hoofdligger. Dat heb ik afgekeken. Hopelijk leidt dat niet tot spijt. Wat ik ook heb afgekeken, maar dan van mezelf (Raket), zijn de driehoekjes waarmee de ribben aan de hoofdligger worden vastgezet. Weegt weinig en levert veel sterkte op.

 

De AG serie van Mark Drela wordt weer gebruikt voor het vleugelprofiel. Ook afgekeken. Het profiel verloopt van AG35 naar AG38.

 

En dat verloop freesklaar ontwerpen valt niet mee. Het betekent in ieder geval dat elke rib individueel uitgewerkt moet worden. Dat is voor mij nieuw. Tot nu toe maakte ik de ribben op deze manier.

Je neemt de grootste en de kleinste en de rest "ontstaat".

 

Nu dus elke rib apart. Hoe gaat dat zonder speciale wing-design-software? Korte uitleg:

Op deze site: http://airfoiltools.com/plotter/index kun je profielen downloaden. Er zit ook een knopje:

CSV file of coordinates. Door het bestand te openen in bijvoorbeeld Excel krijg je in ÚÚn cel de x en y co÷rdinaten gescheiden door een komma. Dat heb ik in dit geval voor AG35, AG36, AG37 en AG38 gedaan.

 

In Excel dan via "gegevens" - "tekst naar kolommen" twee aparte kolommen maken voor de x en voor y co÷rdinaten. Je kunt via de site al kiezen voor de juiste koorde in mm, maar dat kan ook in Excel. Standaard exporteert het programma  naar 100 mm.

 

In geval van de SaBuRES-V1:

AG35 = 180mm

AG36 = 160mm.

AG37 = 120 mm

AG38 = 85 mm

 

Deze vier profielen hebben allemaal hetzelfde aantal co÷rdinaten. Dat kwam mij goed uit.

Dan kan ik Excel de tussenliggende profielen uit laten rekenen. Ik weet de afstand tussen AG35 en AG36. Ik weet ook de positie van elke individuele rib. De eerste rib zit in geval van de SaBuRES-V1 op 7 mm vanaf de knik. Hopelijk brengt de volgende afbeelding meer duidelijkheid. Even op klikken voor een groter formaat.

 

 

In kolom L zie je de X-co÷rdinaten, en in kolom M de Y-co÷rdinaten. Rekenen met coordinaten kan alleen met x en y apart. Dus je zult ze even moeten separeren en daarna weer samenvoegen. In kolom N de co÷rdinaten samengevoegd, maar dan gescheiden met een komma. Zoals een CSV file. Hier kan een tekenpakket namelijk wel wat mee. Ribben genereren namelijk! Wel "even" stuk voor stuk natuurlijk. Even op de volgende afbeelding klikken voor een groter formaat.

 

 

 

Je kunt dan aan de slag om de ribben freesklaar te maken. Het is dan wel handig om te weten met welke freesdiameter gefreesd gaat worden. In dit geval 2 mm. Een voorbeeld van de eerste 9 ribben zie je hier.

 

 

 

Ribben 1 worden gefreesd uit 3 mm triplex t.b.v. de vleugel-romp montage en de servo-montage.

De stoorkleppen (het woord remkleppen suggereert dat het model afgeremd wordt, maar het tegenovergestelde is het geval) worden aangestuurd door ÚÚn centrale servo. Dat is in de bouwdoosvarianten niet nieuw, maar met een knik( V-stelling) in het midden wel. Ik heb gekozen voor een torsieveer die de stoorkleppen dicht duwt. Ze worden dan open getrokken met de centrale servo via een gitaarsnaar. De gitaarsnaar wordt geleid door een bowdenkabel. Bedenk het maar eens. Voor mij (ook) allemaal nieuw.

 

De aansluiting van de vleugel op de romp gebeurd met ronde 2 koolstaaf pennetjes van rond 5 mm die uit de romppylon steken. In de vleugel worden 2 messingbusjes verlijmd. EÚn nylon boutje M5 verbindt de romp met de vleugel.

 

Romp

De romp bestaat uit twee delen. Een houten deel en een koolstof deel. Om met de makkelijke te beginnen, het conische carbon profiel heb ik besteld bij Josef Gergetz van http://seta-tech.de/

Het is de 800 mm van rond 12 mm naar 9 mm variant. Oftewel de RES staartboom.

Deze mag dus volgens het reglement maximaal voor de helft van de vleugel in de houten romp doorlopen.

 

Als je een romp gaat ontwerpen is het handig om eerst te bepalen welke apparatuur je wilt gaan gebruiken. Daar omheen ontwerp je de romp. Je hebt te maken met het zwaatepunt, en dus de neuslengte. Ook moeten de vleugel en de starthaak (verstelbaar?) bevestigd kunnen worden. Ik heb bewust gekozen om geen rekening te houden met ballast. Bij meer wind zet ik gewoon een zwaarder en sneller model in. Misschien wordt dat wel SaBuRES-V2.

 

Zoals in de inleiding al aangegeven vind ik die recht toe recht aan doosconstructies niet bepaald mooi. Ik heb besloten omn er een achthoek van te maken. Die is redelijk rond te schuren zodat je de acht hoeken niet ziet.

 

Om de romp goed te kunnen bouwen heb ik een tooltje (malletje) bedacht die ik direct mee laat frezen. In dit tooltje schuif je de schotjes en een keer op de juiste positie. Ik hoef dan alleen nog 8x een strook balsa aan te brengen. Omdat versterken met GFK/CKF/Kevlar niet meer mag volgens het nieuwe reglement 2017, zal er waarschijnlijk ook nog 0,6 mm triplex aan te pas komen. Dat bepaal ik in het werk.

 

Staart

Over het stabilo en het kielvlak kan ik kort zijn: pure fantasie!

Is ook in een handomdraai aangepast mocht het niet goed zijn.

 

 

Terug naar SaBuRES          Door naar Bouw van de SaBuRES-V1 deel 1