Terug naar modelvliegen                     De SpiritCup 2013

 

"De SpiritCup". Aan deze wedstrijd mag alleen deelgenomen worden met een 2 meter Spirit van Great Planes.

 

 

De Spelregels van de SpiritCup

 

 

 

 

 

 


 

Of het komt door de SpiritCup is moeilijk te zeggen, maar een aantal clubgenoten begint zich mondjesmaat te interesseren in wedstrijdvliegen. Er was al een duidelijke verbetering te zien in de prestaties tijdens de SpiritCup de afgelopen 2 jaar. Vooral aan de laagdrempelige F3K (handlaunch) en F5J (elektroduur) wedstrijden wordt vanaf 2012 en 2013 deelgenomen. Dat is mooi en ook altijd een van de achterliggende gedachten geweest van de SpirtCup.

Dat brengt wel het probleem met zich mee dat er direct veel weekenden afvallen om de SpiritCup te kunnen organiseren. We moeten nu rekening houden met de agenda van F3B, F3F, F3K en F5J.

 

Ben je ge´nteresseerd of wil je meedoen? Laat het weten.

(clubleden van Otto Lilienthal hoeven zich niet aan- of af te melden)

 

Het vliegen vindt plaats in de Soester Duinen. We verzamelen om 11.00 uur en starten om 12.00 uur.

 

Laatste info: We hebben 3 nieuwe startlijnen. Deze zijn nog weer beter dan de vorige 2 typen waar we in 2011 en 2012 mee gestart hebben. Die elastieken hebben het simpelweg niet overleefd. Om van dat gepruts af te zijn hebben we nu extra stevige lijnen van Simprop. Zoals hier ook al eens uitgelegd kloppen ook bij dit "Hochstartgummi" de specificaties niet. Dit startelastiek zou geschikt zijn voor modellen vanaf 3,5 meter. Dat klopt niet. Een aantal clubleden vliegt al jaren met ditzelfde type elastiek. Blijkt uitermate geschikt voor modellen tussen 2 en 3 meter spanwijdte.

 

De voordelen t.o.v. de vorige lijnen:

  • I.p.v. 120 meter lopen om de parachuutjes op te halen en daarna weer 120 meter terug lopen om de lijnen uit te rekken volstaat nu ca. 30 meter heen en terug. Dat is een prettig voordeel met het zand in de Soester Duinen.

  • We hebben beter zicht op de lijnen en de parachuutjes zijn snel gevonden.

  • Deze lijnen blijven wel heel omdat ze sterker zijn.

  • Omdat de lijnen sterker zijn zal de Spirit na de worp sneller accelereren en minder snel overtrekken. Het overtrekken na de worp heeft tijdens eerdere SpiritCupdagen nog wel eens geleid tot spectaculaire, maar zeer onveilige meskant acties.

Terug naar modelvliegen