Starthoogte-optimalisatie


 

Tijdens de SpiritCup op 6 september 2014 was de starthoogte de grootste bepalende factor in het resultaat aan het einde van de dag. Dan dient de vraag zich aan: Hoe start je dan zo hoog mogelijk?

Tijd om daar eens onderzoek naar te doen, gewoon voor de fun!

 

Dit onderzoek gaat niet over één nacht ijs en is nog niet klaar. Ik heb nu 16 starts direct achter elkaar gemaakt op een stabiele dag met een windkracht die schommelde tussen 2 en 3 Bft. Deze 16 starts zullen een keer herhaald worden op een dag zonder wind, en waarschijnlijk op nog meer dagen. Zodra de resultaten reproduceerbaar zijn kan een conclusie worden getrokken. Eigenlijk worden dit 18 starts en geen 16. Een Spirit van Great Planes heeft 3 vaste starthaakposities. Elke positie wordt op een testdag 6x beproefd dus 3 x 6 is 18 starts. Dat er tijdens het eerste onderzoek slechts 16 starts gemaakt zijn is het gevolg van tijdgebrek. Behalve de positie van de starthaak heeft het bedienen van het hoogteroer effect op de starthoogte. Er worden afwisselend starts gemaakt met en zonder bedienen van het hoogteroer.

 

Even wat uitgangspunten:

  • Er wordt altijd gebruik gemaakt van dezelfde startlijn: De oefenlijn van MVC Otto Lilienthal.

  • Deze startlijn wordt op een testdag altijd met dezelfde lengte uitgerekt.

  • Het elastiek wordt niet gewijzigd in lengte en dikte.

  • De nylondraad wordt niet gewijzigd in lengte en dikte.

  • Er wordt altijd met dezelfde Spirit gevlogen en gemeten.

  • Deze Spirit wordt altijd door dezelfde persoon op dezelfde wijze opgegooid.

 

De eerste testdag

 

Op zondag 9 november vond de starthoogte-test deel 1 plaats van 11.00 tot 13.00 uur.

 

Eerst werden 6 starts gemaakt met de starthaak in de middenpositie. In de grafiek hieronder zie je groene en rode lijnen. Tijdens de “groene starts” is het hoogteroer niet bediend, tijdens de “rode starts” is het hoogteroer wel bediend.

 

Bedienen, oftewel "up trekken", van het hoogteroer lijkt de eerste 20 - 25 seconden van de start nadelig te werken. Uiteindelijk komt dit wel goed later in de start. De start duurt langer met bedienen, maar is uiteindelijk iets hoger dan wanneer het hoogteroer niet bediend wordt. Zie de waarden in de tabel onder de grafiek.

 

Wat je ook ziet is dat het loont om met een kleine "jump" los te haken. Een "jump" maken komt uit de F3J en F3B wereld. Je benut dan de spanning op de lijn om nog hoger te komen. Dus kort meeduiken en dan weer omhoog "trekken".  Hiermee valt, bij deze omstandigheden, gemiddeld 8 meter te verdienen. Dit komt overeen met 6% starthoogte.

 

 

 

 

 

 

 

Toen werden 6 starts gemaakt met de starthaak in de voorste positie. Ook hier: Groen is met rust gelaten en rood is bediend in de grafiek.

 

Dit laat een heel ander beeld zien dan de vorige grafiek. Hier zie je dat het bedienen van het hoogteroer een relatief groot positief effect heeft. Ook zie je dat een "jump" alleen een positief effect heeft als je het goed uitvoert! Hieronder is een "jump" mislukt (niet losgekoppeld) en moest ik opnieuw doen. Een andere "jump" was te laat en had wel zin, maar had meer zin gehad als deze 5 - 10 seconden eerder was ingezet. Als je beschikt over een coach zou je hem kunnen vragen te kijken naar het elastiek dat "omhoog staat" tijdens de start. Als het elastiek begint te dalen ben je eigenlijk al net te laat, maar moet je er dus snel af "jumpen".

 

 

 

 

 

 

 

En als laatste deze dag is de starthaak op de achterste positie gezet. Groen en rood weet iedereen nu.

De laatste vlucht (16) zou beïnvloed kunnen zijn door thermiek. Dat is de bovenste rode lijn. De omstandigheden werden vanaf 12.30 uur beter. In de tabel kun je zien dat, ondanks de wind, deze starthaakpositie niet gunstig is vergeleken bij de andere 2 posities. Behalve dat is de achterste positie risicovol. De Spirit heeft continu de neiging zijdelings weg te vallen. Als je nou beloond zou worden voor het extra risico dat je neemt valt er wat voor te zeggen, maar het tegendeel blijkt.

 

 

 

 

 

 

 

Het is voor het overzicht handig om nog even alle grafieken en tabellen samen te voegen. De Alti2 software gaat blijkbaar niet verder dan 14 vluchten in één grafiek. Start 15 en 16 ontbreken daardoor.

 

 

 

 

 

Conclusies kunnen nog niet getrokken worden. Daarvoor is 16 starts te weinig. Bovendien kan het verhaal wel anders zijn zonder wind. Het zou zelfs goed kunnen dat je voor verschillende omstandigheden verschillende "settings" hebt.

 

Waar ik van opkijk is dat je bij 2 - 3 Beaufort, wat redelijk maximaal is voor leuk Spirit vliegen, mogelijk meer baat hebt bij de voorste starthaakpositie (inclusief bedienen van het hoogteroer) dan de achterste positie. Misschien heb je zonder wind meer baat bij de achterste starthaakpositie. Dat wordt uitgezocht.

 

Wat ik de volgende keer ook meeneem tijdens de tests is het moment wanneer je het hoogteroer moet gaan bedienen. Uit de grafieken tot nu toe blijkt (voorzichtig) dat het in het eerste gedeelte van de start juist nadelig is om aan je hoogteroer te trekken. Dit is tegenstrijdig met bijvoorbeeld F3B vliegen.

 

Wordt vervolgd in deel 2.

 

 

Terug naar modelvliegen