Verslag en resultaat 4e SpiritCupdag 17 september 2011


 

De weersvoorspelling was ongunstig. Op donderdag was de voorspelling voor zaterdag 85% kans op 2mm regen en vrijdag was er zelfs 95% kans op 4mm neerslag. Vrijdagavond wisten de vrienden van meteo nog wel aan te geven dat het pas in de namiddag zou gaan regenen. Omdat dit seizoen al verschillende vliegdagen (terecht) waren afgelast op basis van de weersverwachtingen die achteraf gezien veel te pessimistisch bleken hebben we nu maar besloten die voorspelling maar te laten voor wat het was. We gingen het gewoon proberen. En gelukkig maar, want het bleek wederom een uitstekende vliegdag.

 

We hebben één buitje gehad van 10 minuten. De boom midden op de zandvlakte deed prima dienst als grote paraplu. Het nadeel van de pessimistische weersvoorspelling was wel dat een aantal deelnemers waarschijnlijk hebben afgezien van deelname. Uiteindelijk waren we toch met 9 man sterk.

 

De startlijnen voor de SpiritCup van EMC-Vega, die weliswaar oorspronkelijk bedoeld zijn voor HLG modellen zijn na 5 vliegdagen volledig gesneuveld. Na de 3e SpiritCup zijn ze onbruikbaar verklaard. Het waren kwetsbare rubberachtige lijnen met te weinig capaciteit voor een Spirit. We hebben de 4e ronde van de SpiritCup gelukkig gevlogen met iets dikkere blauwe siliconen startlijnen. Met 20 meter siliconenslang en ca. 100 meter nylonlijn blijken deze lijnen wel uitstekend te voldoen.

 

Er stond een stevige bries van 3 tot soms 4 beaufort. Dat is voor een Spirit wel het maximum, omdat je met windkracht 4 niet meer tegen de wind in komt. Ondanks de dreigende wolken en de windkracht bleek het een aantal keren toch wel mogelijk om thermiek te vinden en het ook te benutten. De langste vlucht zal tegen de 10 minuten geduurd hebben. De starthoogten waren natuurlijk goed met deze wind. Opvallend was dat de Spirit met deze wind bij veel landingen de behoefte had om na een pirouette op z'n kop tot stilstand te komen. Dit gaat dan (meestal) heel rustig zodat het verder geen schade tot gevolg heeft.

 

We hebben in totaal 23 starts gemaakt in ca. 3 uur. Dat is relatief weinig, maar een aantal deelnemers hadden nog andere verplichtingen waardoor we rond 15.00 uur het aantal starts voor iedereen op 5 uit hebben laten komen. Op zich zou het met een strakkere planning mogelijk moeten zijn om op een zaterdag met 9 deelnemers ieder 8 starts te maken zodat iedereen één keer tegen elkaar vliegt. Dat is ook het meest eerlijk. We benaderen de "eerlijkheid" in iedere geval door alle deelnemers een gelijk aantal keren te laten starten.

 

Er zijn nog twee pluspunten en één minpunt te vermelden.

 

Pluspunt 1: Men begint zich meer en meer af te vragen waarom de één langer vliegt dan de ander. Er wordt over het algemeen wat oplettender (competitiever) gevlogen en meer gevraagd. Er komt een soort behoefte aan inzicht hoe er meer uit een modelzweefvliegtuig gehaald kan worden.

 

Pluspunt 2: Eén van de redenen om de SpiritCup te initiëren was om te voorkomen dat aanstaande modelvliegers op eigen houtje naar de winkel gaan, een model met zender en andere toebehoren aanschaffen, hiermee vervolgens crashen en dan stoppen met deze hobby. Ook deze dag kwam er iemand aanlopen met een model. Hij bleek aan het omschreven profiel te voldoen. Hoe het gesprek met de secretaris is verlopen is nog niet bekend, maar hij zou niet het eerste nieuwe lid zijn die we overhouden aan de SpiritCup.

 

Minpunt: Tijdens de 4e SpiritCup hebben we voor het eerst een negatieve ervaring overgehouden aan het baasje van een hond. Tijdens de landing beet de hond in de vleugel van een Spirit. Hierbij is de vleugelfolie kapot gegaan. De folie is wel te repareren, maar de houding van het baasje heeft ons allen zeer teleurgesteld. Een tip voor de volgende keer: Als een hond weer als een dolle achter een model aan rent bij de landing (wat vaker zonder problemen gebeurd) is het handig om dichtbij te landen en met andere mensen, niet de piloot, het model "veilig te stellen".

 

 

Zomaar een filmpje: hier

 

 

Hier een paar foto's met bijschrift. Onderaan de pagina de uitslag van de 4e SpiritCup 2011.

 

 

Een voordeel van nat zand is dat het niet zo zwaar loopt. Een aantal modellen liggen hier op hun kop. Dit is een goede parkeerstand om te voorkomen dat het model weggeblazen wordt door de wind.

 

 

 

De Spirit van Frans krijgt een flinke zet mee van Maarten.

 

 

 

Frans heeft vandaag zijn brevet behaald. In dit geval een formaliteit, omdat Frans al eerder heeft aangetoond dat hij de benodigde vaardigheden uitstekend beheerst. Nog gefeliciteerd Frans!

 

 

 

Maarten nogmaals in actie met een worp voor Jeroen.

 

 

 

Sander L fanatiek als altijd. Gaat volgend seizoen voor de 1e plaats met een eigen Spirit en niet meer met geleende ARF's (waarmee hij dit seizoen ook al goed presteerde). Wij verwachten daar veel van!

 

 

 

Jeroen had vandaag qua punten niet zijn beste dag, maar daar lijdt zijn humeur niet onder.

 

 

 

Hier krijgt Eric, winnaar van de SpiritCup 2011, een zet van Lyckele.

 

 

 

Onze voorzitter, links op de foto, Arthur Werner heeft na zijn bezoekje vandaag aangegeven nu ook besmet te zijn met het Spiritvirus. Hij heeft beloofd met zijn bouwdoos aan de slag te gaan en volgend seizoen mee te doen met de SpiritCup 2012.

 

 

 

De 3 generaties in de familie op een rij.

 

 

 

Ging net niet helemaal op de foto:

Een perfecte worp van Sander L. Met kracht wordt de Spirit in de juiste hoek weggegooid.

 

 

 

 

 


 

De uitslag:

 

Het resultaat van de 4e SpiritCupdag op 17 september:

 

 
SpiritCup ronde 4
Plaats Vlieger Starts Gewonnen Factor Score
1 Maarten 6 4 1 4
2 Sander L 5 3 0,95 2,85
3 Carlo 5 3 0,95 2,85
4 Lyckele 5 2 0,95 1,9
5 Frans 5 2 0,95 1,9
5 Eric 5 2 0,95 1,9
7 Nick 5 1 0,95 0,95
8 Jeroen 5 0 0,95 0

 

 

Terug naar de SpiritCup