Op 9/11 (toeval) raak ik dit jaar voor het eerst de stuurknuppels aan. In 2017 waren de prioriteiten tijdelijk even anders gesteld dan voorgaande jaren. Geen probleem. Het is maar een hobby.
We brachten een paar dagen door in het Duitse Winterberg. Wandelschoenen mee, MTB mee en de trouwe F3B Crossfire mee. Het plaatsje Willingen ligt 20 km ten Noord-Oosten van Winterberg. Het weer was tijdens onze aanwezigheid niet echt bijzonder, maar op 9 september wilde ik toch even op zoek naar een Zuid - Zuidwest helling aldaar vanwege de eigenlijk prima onverwachte en niet voorspelde weersomstandigheden.
Volgens Slople.com moest er wel iets zijn bij de Graf Stohlberg Hütte. Eenmaal aangekomen werd dat ook wel bevestigd. Een interessante heuvel. Ik zou het geen berg noemen.
Aangezien ik helemaal klaar ben met de regelgeving (internationaal) voor modelvliegers heb ik een inrijdverbod, een parkeerverbod, een vliegverbod en een hoogtelimiet genegeerd. Aan de andere kant ook wel een beetje dom dat deze helling dan op Slople.com terecht is gekomen. Maar goed, brutale mensen hebben de halve wereld. In de winter een skigebied en in september al lang geen broedseizoen meer. Deze, voor mezelf athans, logische redenering leidde tot een onverschrokken klim over het prikkeldraad. Niet voor niets 2 meter en 95 kilo (wie maakt me wat?). Toch?
Bovendien staat de Crossfire niet op het bord hieronder. Ik zie een model van een motorvliegtuig, een glijscherm en een deltavleugel afgebeeld. Een modelzwever staat er niet bij. Lijkt me een prima argument als ik bij het hekje in de rechtbank moet verschijnen.
Windkracht 4, niet helemaal recht op de helling, Crossfire met 3200 gram net iets te zwaar gemaakt en 11 maanden geen stuurknuppel aangeraakt resulteert in foto's en een weinig spectaculair filmpje (klik onderaan). Na een kleine 10 minuten moest snel geland worden vanwege een goed zichtbaar naderend regengordijn.
Ik vind de Crossfire na 12 jaar nog steeds een heerlijk model om mee te vliegen. Toch heb ik me voorgenomen om voor dit soort momenten toch rustig eens op zoek te gaan naar een iets kleiner, wendbaarder en sneller model. De Crossfire vertoont een wat log vliegbeeld op dit soort flauwe hellingen.
Iets tussen een model zoals de Caldera S of de Radical Jazz in (of één van deze) komt beter tot zijn recht en is bovendien makkelijker te transporteren.
Filmpje: Klik
|